Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis

Authors
Keywords:
Educational Transactional Analysis, Big Data, new media
Abstract

The 21st century is the time of dynamic technological progress. This phenomenon has a direct impact on educational processes – both at the level of needs and possibilities. And in this context, it is worth taking a closer look at what Transactional Analysis and Big Data technology possibilities can offer in this area. As D. Pankowska writes, ”Educational Transactional Analysis applies the assumptions of Transactional Analysis with reference to educational goals, conditions of its efficacy, methods of didactic and educational work, attitude to problems” (Pankowska, 212, p. 23). Additionally, it is enjoying more and more interest. However, to make certain actions really efficient, it is necessary to diagnose educational reality in a detailed and multilayered way. Big Data analytics might prove useful in this task as “it allows for taking decisions on the basis of the data that have not beena vailable or useless before. Thanks to advanced analytical techniques, […] one can analyse data sources not used before, independently or together with existing and traditionally available information” (Tanaś, 2019, p. 13).

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
  1. Zbigniew Łęski, Jan Dlugosz University in Czestochowa

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z technologią kształcenia oraz edukacją medialną. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej.

References

Andrejevic, M. (2014). The Big Data Divide. International Journal of Communication, 8, 1683–1689.

Gogołek, W. (2015). Big Data. Sieciowe źródło informacji dla edukacji. In: M. Tanaś, S. Galanciak (ed.), Cyberprzestrzeń człowiek edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (pp. 97–103). Kraków: Impuls.

Łęski, Z. (2018). Nowa rzeczywistość – stara szkoła. Nieformalne aspekty szkolnej cyberprzestrzeni. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 574(9), 23–29. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0012.8072.

Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pankowska, D. (2012). Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 1, 13–30.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.

Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin.

Tanaś, M. (2019). Big Data – Informatyka w metodologii nauk pedagogicznych. In: M. Tanaś, M. Kamola, R. Lange, M. Fila (eds.), Big Data w edukacji. CONTENT 1.0 – prototyp aplikacji do analizy treści Internetu (pp. 9–24). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

Wieczorek, Z. (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 133–159. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.09.

Cover Image
Downloads
Published
2019-12-31
Section
Transactional Analysis in Other Fields
License

AUTHOR'S STATEMENT

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Łęski, Z. (2019). The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis. The Educational Transactional Analysis, 8, 81-88. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.06

Similar Articles

1-10 of 137

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>