Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5)
- Authors
-
-
- Keywords:
- Gestalt therapy, Gestalt pedagogy, educational transactional analysis
- Abstract
-
The article discusses the links between Gestalt therapy and pedagogy and transactional analysis in its educational dimension.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Bugental, J.F.T. (1978). W poszukiwaniu autentyczności. In: K. Jankowski (ed.), Przełom w psychologii (s. 325–340), Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.
Clarkson, P. (1989). Gestalt Counselling in Action. Londyn: Sage.
Clarkson, P. (1995). The Therapeutic Relationship. Londyn: Whurr.
Clarkson, P., Mackewn, J. (2008). Fritz Perls. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 262–305.
Ellis, M., Smith, J. (2011). Terapia Gestalt. In: C. Feltham, I. Horton (ed.), Psychoterapia i poradnictwo. vol. 1, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Evans, K.R. (1994). Healing Shame: A Gestalt Perspective. Transactional Analysis Journal. 2 (24), 103–108.
Ginger, S. (1998). Gestalt. Sztuka kontaktu. Gestalt 1, 22.
Ginger, S. (2001). La Gestalt, l’art du contact. Bruksela: Marabout.
Ginger, S. (2004). Gestalt. Sztuka kontaktu. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Goulding, M., Goulding, R. (1979). Changing Lives through Redecision Therapy. New York: Brunner/Mazel.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Hostie, R. (1982). Eric Berne, The Martian, Transactional Analysis Journal, 2 (12), 168–170.
Houston, G. (2006). Gestalt. Terapia krótkoterminowa,. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hoyt, M.F., Goulding, R.L. (1989). Resolution of a Transference-Countertransference Impasse: Using Gestalt Techniques in Supervision. Transactional Analysis Journal, 4 (19), 201–211.
Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jakubowska, U. (2005). Psychoterapia Gestalt. In: L. Grzesiuk (ed.), Psychoterapia. Teoria (s. 181–185), Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, vol. 1.
James M. (red.), (1977). Techniques in Transactional Analysis. Addison-Wesley: Reading.
James M., Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Janowska, J. (1995). Podejście Gestalt w rozwijaniu umiejętności psychopedagogicznych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. 8.
Jastrzębski, A. (2010). Założenia ideologiczne w podejściach psychoterapeutycznych światopogląd psychoterapeutów i pacjentów. In: L. Grzesiuk, H. Suszek (ed.), Psychoterapia. Integracja (s. 345–364), Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, vol. 4.
Johnson, S. (1993). Humanizowanie narcystycznego stylu. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Kepner, J.I. (1991). Ciało w procesie terapii Gestalt,. Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok
Later, J. (1972). The Gestalt Therapy Book. New York: Bantam Books.
Mellibruda, J. (2009). Teoria i praktyka terapii Gestalt, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Oblas, A. (1981). Mind Your Own Gestalts! Transactional Analysis Journal, 4 (11), 328–329.
Paruzel-Czachura, M. (2015). Między psychologią, psychoterapią i filozofią praktyczną. Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Passons, W.R. (1986). Zastosowanie terapii Gestalt w poradnictwie. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Phillips, D.C., Soltis J.F. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pichel, C.H. (1977). Treating Migraine with TA and Gestalt: A Case History. Transactional Analysis Journal, 1 (7), 58–60.
Robine, J.M. (1994). La Gestalt-thérapie, Paris : Éd. Morisset.
Różańska, M. (2011) Źródła nurtu psychoterapeutycznego w warunkach ośrodków oświatowych – refleksje własne. Psychoterapia, 2, 39–43.
Schleger, L. (2002). Handwörterbuch der Transaktionsanalyse, DSGTA.ch, 230–236. http://www.strippenstrolch.de/downloads/HWB_gesamt_150.pdf (access: 28.06. 2017).
Shepard, M. (1975). Fritz. An Intimate Portrait of Fritz Perls and Gestalt Thera-py. New York: Bantam Books Inc.
Sills, C., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Stevens, J. (1975). Gestalt is. New York: Bantam Books.
Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Strojnowski, J. (1985). Psychoterapia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Śliwerski, B. (2004). Pedagogika Gestalt. In: B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tanalska, A. (1991). Relacja Ja –Ty w terapii Gestalt. W: Nowe zjawiska w psychoterapii. M. Lis-Turlejska (ed.). Warszawa: Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co.
Tudor, K. (1991). Children’s Groups: Integrating TA and Gestalt Perspectives. Transactional Analysis Journal. 1 (21), 12–20.
Uchyła-Zroski, J. (2004). Terapeutyczne cechy pedagogiki Gestalt i jej niektórych koncepcji. In: Kataryńczuk-Mania, J. Karacz (ed.) Terapia sztuką w edukacji (s. 71– 80), Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Wathney, S. (1982). Paradoxical Interventions in Transactional Analysis and Gestalt Therapy. Transactional Analysis Journal, 3 (12), 185–189.
Wilber, K. (b.r.w.). A Working Synthesis of Transactional Analysis and Gestalt Therapy.Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 1 (15) vol. 15. http://www.transactional-analysis.ru/methods/328-ta-gestalt (access: 30.08.2015).
Zalewska-Stolzman, M., Pierzchała, Z. (2013). Byliśmy prekursorami psychoterapii w oświacie, W: M. Wereszka, Psychoterapia to jest moja partia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Różnica.
Zinker, J. (1991). Proces twórczy w terapii Gestalt, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Żłobicki, W. (2001). Gestalt a pedagogika, Gestalt, 4–5, 20–24.
Żłobicki ,W. (2002a), Gestalt a pedagogika, part 2, Gestalt, 1, 14–19.
Żłobicki, W. (2002b). Gestalt a pedagogika. Uczyć się, znaczy żyć, part 3, Gestalt, 2, 13–17.
Żłobicki, W. (2003a). Gestalt a pedagogika. Ku podmiotowości w relacji ze sobą i światem, part 5. Gestalt, 2–3, 17–22.
Żłobicki, W. (2003b). Gestalt a pedagogika. Proces kształcenia i jego zakłócenia, part 4. Gestalt, 1, 26–30.
Żłobicki, W. (2004). Gestalt a pedagogika. Edukacja jako urzeczywistnienie możliwości człowieka, part 6. Gestalt, 1, 26–30.
Żłobicki, W. (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Downloads
- Published
- 2020-12-30
- Issue
- No. 9 (2020)
- Section
- Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas
- License
-
Copyright (c) 2020 Jarosław Jagieła

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Jagieła, J. (2020). Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5). The Educational Transactional Analysis, 9, 111-127. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.08
Similar Articles
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of meaning and value, that is about the relationship between existential therapy and transactional analysis. (part 6) , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Piotr Toczyski, The Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Name giving – the beginning of the biography and the script , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, ”School Tutoring – pedagogy of dialogue programme ” as a recommended preventive programme. , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, Student personality adaptations, part II , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Dorota Gębuś, dr, The role of parental do’s and dont’s in shaping individual’s creativity. Sources of creativity inhibitors from the perspective of transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
1-10 of 134
Next
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4) , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Bert Hellinger's Systemic Family Constellation Method from the Perspective of Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Significance of Susannah Temple’s Functional Fluency Model for Educational Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Name giving – the beginning of the biography and the script , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
