Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report

Autor
Słowa kluczowe:
analiza transakcyjna, pasywność, inteligencja emocjonalna, refleksyjność
Abstrakt

Inteligencja emocjonalna i refleksyjność a pasywność w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań

Artykuł stanowi raport z badań poszukujących związków pomiędzy inteligencją emocjonalną w rozumieniu P. Salovey’a i J.D. Mayera i refleksyjnością rozumianą jako styl poznawczy a pasywnością zgodną z założeniami analizy transakcyjnej. Wyniki wskazują, że inteligencja emocjonalna w obszarze rozumienia, akceptacji i kontroli emocjonalnej sprzyja redukowaniu zachowań pasywnych we wszystkich ich przejawach. Empatia z kolei może intensyfikować działania pasywne w obszarze niezdolności rozumianej jako uniezdalnianie siebie do działania poprzez objawy psychosomatyczne. Z kolei w przypadku refleksyjności ujawniono ujemną korelację z pasywnością w zakresie rozwagi oraz dodatnią w przypadku niepewności siebie. Badania przeprowadzono techniką ankietową CAWI na grupie 423 osób dorosłych. Wnioski wskazują na możliwości wykorzystywania założeń analizy transakcyjnej do budowania zasobów opartych o inteligencję emocjonalną i pewność siebie. Te z kolei mają szansę zredukować obszar działania pasywnego, sprzyjając efektywności w obliczu sytuacji problemowej.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Anna Pierzchała - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

    Dr Anna Pierzchała. Jej rozprawa doktorska (2012) dotyczyła zjawiska pasywności szkolnej w perspektywie analizy transakcyjnej. Członkini Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie, absolwentka szeregu szkoleń z zakresu analizy transakcyjnej. Koncepcję AT wykorzystuje także w praktyce edukacyjnej - jest autorką programu rozwijającego kompetencje społeczne dzieci Uniwersytet Małego Profesora. Program jest realizowany w szkole podstawowej i przedszkolu w Sosnowcu (Polska) od 2018 roku.

    Dodatkowo jest terapeutką pedagogiczną w zakresie pracy z dzieckiem z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania. Posiada certyfikat tutorski. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z zakresu rozwoju umiejętności społecznych, w tym warsztaty integracyjne, warsztaty efektywnej komunikacji, warsztaty umiejętności społeczno-wychowawczych, warsztaty technik pracy grupowej, a także szereg zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.

    Jest autorką dwóch książek (jedna we współautorstwie) i ponad 50 artykułów naukowych. Większość z nich dotyczy koncepcji analizy transakcyjnej.

Bibliografia

Barrow, G. (2015). Transactional analysis in the classroom, staffroom and beyond. Pastoral Care in Education, 33(3), 169 – 179. https://doi.org/10.1080/02643944.2015.1070895

Belanger, E. & Laube, J. (1979). Discounting The Disabled. Transactional Analysis Journal, 9(1), 47-50. https://doi.org/10.1177/036215377900900111

Cook, R. (2022). Connection, hungers, and time structuring: A relational, inclusive, and transpersonal development of autonomy. Transactional Analysis Journal, 52(4), 279-294. https://doi.org/10.1080/03621537.2022.2115641

Downey, L. A., Johnston, P. J., Hansen, et al. (2008).The relationship between emotional intelligence and depression in a clinical sample. European Journal of Psychiatry, 22(2), 93-98. https://doi.org/10.4321/S0213-61632008000200005

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

Heath, J. (2022). The impact of a model of nonmaterial consciousness on the concept of mind in action. Transactional Analysis Journal, 52(4), 295-310. https://doi.org/10.1080/03621537.2022.2115647

Jaworowska, A. & Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Kagan, J. (1965). Individual differences in the resolution of response uncertainty. Journal of Personality and Social Psychology, 2, 154-160. https://doi.org/10.1037/h0022199

Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17-24. https://doi.org/10.1037/h0022886

King, P. &Temple, S. (2018). Transactional Analysis and the Ludic Third (TALT): A Model of Functionally Fluent Reflective Play Practice. Transactional Analysis Journal, 48(3), 258 – 271. https://doi.org/10.1080/03621537.2018.1471292

Knopp, K. (2020). Inteligencja emocjonalna dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w relacjach z rówieśnikami. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 149-163. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.442

Laborde, S., Lautenbach, F., Allen, M.S., et al. (2014). The role of trait emotional intelligence in emotion regulation and performance under pressure.

Personality and Individual Differences, 57, 43-47. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.09.013

Macefield, R. & Mellor, K. (2006). Awareness and Discounting: New Tools for Task/Option-Oriented Settings. Transactional Analysis Journal, 36(1), 44-58. https://doi.org/10.1177/036215370603600107

Matczak, A. & Jaworowska, A. (2020). Kwestionariusz Refleksyjności: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Matczak, A. (2001). Style poznawcze. [In]: J. Strelau (ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2. (pp. 761–782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Matkowski, M. (1993). Nierozpoznania. [In]: J. Santorski (ed.), ABC pomocy psychologicznej, (pp. 62-63). Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co

Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? [In]: P. Salovey, D. J. Sluyter (eds.), Emotional development and emotional intelligence. Educational implications (pp. 3-31). New York: Basic Books.

McKinley, S. K., Petrusa, E. R., Fiedeldey-Van Dijk, et al. (2014). Are there gender differences in the emotional intelligence of resident physicians? Journal of Surgical Education, 71(6), 33-40. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2014.05.003

Mellor, K.& Schiff, E. (1975). Discounting, Transactional Analysis Journal, 5(3), 295-302. https://doi.org/10.1177/036215377500500321

Nęcka, E. (2003). Inteligencja: Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.

Noma, K. (2006). How TA is applied in clinical psychiatry. International Congress Series, 1287, 168-172. https://doi.org/10.1016/j.ics.2005.11.121

Obeid, S., Haddad, C., Fares, K. et al.(2021). Correlates of emotional intelligence among Lebanese adults: the role of depression, anxiety, suicidal ideation, alcohol use disorder, alexithymia and work fatigue. BMC Psycholgy, 9(18). https://doi.org/10.1186/s40359-021-00525-6

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji: Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pierzchała A. (2018). Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 277-278. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2018.07.17

Pierzchała, A. (2011). Źródła, rodzaje i konsekwencje dyskontowania w obliczu sytuacji problemowej w szkolnym funkcjonowaniu ucznia. [In]: J. Jagieła (ed.), Analiza transakcyjna w edukacji, (pp. 79-97). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pierzchała, A. (2019). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 15-29. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01

Pracka, J. (2021). Temperament i płeć a inteligencja emocjonalna. Warszawa: Liberi Libri

Przybylska, I. (2006). Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja współczesnego nauczyciela. Chowanna, 1, 85-95.

Rawson D. (2006). Cathexis: Brief Therapy in a Residential Setting. [In]: K. Tudor (ed.), Transactional Analysis Approaches to Brief Therapy (pp. 99-113).London: SAGE Publications Ltd.

Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN.

Salovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg

Schiff, A. W. & Schiff, J. L. (1971). Passivity.Transactional Analysis Journal, 1(1), 71-78. https://doi.org/10.1177/036215377100100114

Schiff, J. L., et al. (1975). Cathexis reader. New York: Harper & Row, Publisher, Inc.

Sękowski, A. E.& Sitko, E. M. (2018). Inteligencja emocjonalna i motywacja osiągnięć u kobiet na stanowiskach kierowniczych. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), 122-138. https://doi.org/10.14656/PFP20180108

Śmieja, M., Orzechowski, J. (eds.). (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Stewart, V. & Joines, I. (2009). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis. England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Lifespace Publishing, Nottingham.

Temple, S. (1999). Functional Fluency for Educational Transactional Analysts. Transactional Analysis Journal, 29(3), 164-174. https://doi.org/10.1177/036215379902900302

Temple, S. (2004). Update On The Functional Fluency Model in Education. Transactional Analysis Journal, 34(3), 197-204. https://doi.org/10.1177/036215370403400302

Wyszogrodzka, M. & Woźniak-Prus M. (2020). Inteligencja emocjonalna i wsparcie społeczne a prężność u nastolatków w okresie wczesnej adolescencji. Polskie Forum Psychologiczne, 25(4), 431–449. https://doi.org/10.14656/PFP20200404

Żmuda, A., Sękowski, A., & Szymczak, I. (2021). Potrzeba poznania a inteligencja emocjonalna u osób z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi. Przegląd Psychologiczny, 64(3), 67–80. https://doi.org/10.31648/pp.7331

Żuchowicz, P., Skiba, A., Gałecki, P. & Talarowska, M. (2018). Inteligencja emocjonalna w zaburzeniach depresyjnych nawracających. Polski Merkuriusz Lekarski, 45(267), 131-133.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Raporty z badań
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Pierzchała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Pierzchała, A. (2024). Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 189-202. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.11

Podobne artykuły

11-20 z 94

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora