Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, pasywność, inteligencja emocjonalna, refleksyjność
- Abstrakt
-
Inteligencja emocjonalna i refleksyjność a pasywność w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań
Artykuł stanowi raport z badań poszukujących związków pomiędzy inteligencją emocjonalną w rozumieniu P. Salovey’a i J.D. Mayera i refleksyjnością rozumianą jako styl poznawczy a pasywnością zgodną z założeniami analizy transakcyjnej. Wyniki wskazują, że inteligencja emocjonalna w obszarze rozumienia, akceptacji i kontroli emocjonalnej sprzyja redukowaniu zachowań pasywnych we wszystkich ich przejawach. Empatia z kolei może intensyfikować działania pasywne w obszarze niezdolności rozumianej jako uniezdalnianie siebie do działania poprzez objawy psychosomatyczne. Z kolei w przypadku refleksyjności ujawniono ujemną korelację z pasywnością w zakresie rozwagi oraz dodatnią w przypadku niepewności siebie. Badania przeprowadzono techniką ankietową CAWI na grupie 423 osób dorosłych. Wnioski wskazują na możliwości wykorzystywania założeń analizy transakcyjnej do budowania zasobów opartych o inteligencję emocjonalną i pewność siebie. Te z kolei mają szansę zredukować obszar działania pasywnego, sprzyjając efektywności w obliczu sytuacji problemowej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Barrow, G. (2015). Transactional analysis in the classroom, staffroom and beyond. Pastoral Care in Education, 33(3), 169 – 179. https://doi.org/10.1080/02643944.2015.1070895
Belanger, E. & Laube, J. (1979). Discounting The Disabled. Transactional Analysis Journal, 9(1), 47-50. https://doi.org/10.1177/036215377900900111
Cook, R. (2022). Connection, hungers, and time structuring: A relational, inclusive, and transpersonal development of autonomy. Transactional Analysis Journal, 52(4), 279-294. https://doi.org/10.1080/03621537.2022.2115641
Downey, L. A., Johnston, P. J., Hansen, et al. (2008).The relationship between emotional intelligence and depression in a clinical sample. European Journal of Psychiatry, 22(2), 93-98. https://doi.org/10.4321/S0213-61632008000200005
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Heath, J. (2022). The impact of a model of nonmaterial consciousness on the concept of mind in action. Transactional Analysis Journal, 52(4), 295-310. https://doi.org/10.1080/03621537.2022.2115647
Jaworowska, A. & Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kagan, J. (1965). Individual differences in the resolution of response uncertainty. Journal of Personality and Social Psychology, 2, 154-160. https://doi.org/10.1037/h0022199
Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17-24. https://doi.org/10.1037/h0022886
King, P. &Temple, S. (2018). Transactional Analysis and the Ludic Third (TALT): A Model of Functionally Fluent Reflective Play Practice. Transactional Analysis Journal, 48(3), 258 – 271. https://doi.org/10.1080/03621537.2018.1471292
Knopp, K. (2020). Inteligencja emocjonalna dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w relacjach z rówieśnikami. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 149-163. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.442
Laborde, S., Lautenbach, F., Allen, M.S., et al. (2014). The role of trait emotional intelligence in emotion regulation and performance under pressure.
Personality and Individual Differences, 57, 43-47. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.09.013
Macefield, R. & Mellor, K. (2006). Awareness and Discounting: New Tools for Task/Option-Oriented Settings. Transactional Analysis Journal, 36(1), 44-58. https://doi.org/10.1177/036215370603600107
Matczak, A. & Jaworowska, A. (2020). Kwestionariusz Refleksyjności: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Matczak, A. (2001). Style poznawcze. [In]: J. Strelau (ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2. (pp. 761–782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Matkowski, M. (1993). Nierozpoznania. [In]: J. Santorski (ed.), ABC pomocy psychologicznej, (pp. 62-63). Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? [In]: P. Salovey, D. J. Sluyter (eds.), Emotional development and emotional intelligence. Educational implications (pp. 3-31). New York: Basic Books.
McKinley, S. K., Petrusa, E. R., Fiedeldey-Van Dijk, et al. (2014). Are there gender differences in the emotional intelligence of resident physicians? Journal of Surgical Education, 71(6), 33-40. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2014.05.003
Mellor, K.& Schiff, E. (1975). Discounting, Transactional Analysis Journal, 5(3), 295-302. https://doi.org/10.1177/036215377500500321
Nęcka, E. (2003). Inteligencja: Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.
Noma, K. (2006). How TA is applied in clinical psychiatry. International Congress Series, 1287, 168-172. https://doi.org/10.1016/j.ics.2005.11.121
Obeid, S., Haddad, C., Fares, K. et al.(2021). Correlates of emotional intelligence among Lebanese adults: the role of depression, anxiety, suicidal ideation, alcohol use disorder, alexithymia and work fatigue. BMC Psycholgy, 9(18). https://doi.org/10.1186/s40359-021-00525-6
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji: Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Pierzchała A. (2018). Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 277-278. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2018.07.17
Pierzchała, A. (2011). Źródła, rodzaje i konsekwencje dyskontowania w obliczu sytuacji problemowej w szkolnym funkcjonowaniu ucznia. [In]: J. Jagieła (ed.), Analiza transakcyjna w edukacji, (pp. 79-97). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A. (2019). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 15-29. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01
Pracka, J. (2021). Temperament i płeć a inteligencja emocjonalna. Warszawa: Liberi Libri
Przybylska, I. (2006). Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja współczesnego nauczyciela. Chowanna, 1, 85-95.
Rawson D. (2006). Cathexis: Brief Therapy in a Residential Setting. [In]: K. Tudor (ed.), Transactional Analysis Approaches to Brief Therapy (pp. 99-113).London: SAGE Publications Ltd.
Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN.
Salovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
Schiff, A. W. & Schiff, J. L. (1971). Passivity.Transactional Analysis Journal, 1(1), 71-78. https://doi.org/10.1177/036215377100100114
Schiff, J. L., et al. (1975). Cathexis reader. New York: Harper & Row, Publisher, Inc.
Sękowski, A. E.& Sitko, E. M. (2018). Inteligencja emocjonalna i motywacja osiągnięć u kobiet na stanowiskach kierowniczych. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), 122-138. https://doi.org/10.14656/PFP20180108
Śmieja, M., Orzechowski, J. (eds.). (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Stewart, V. & Joines, I. (2009). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis. England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Lifespace Publishing, Nottingham.
Temple, S. (1999). Functional Fluency for Educational Transactional Analysts. Transactional Analysis Journal, 29(3), 164-174. https://doi.org/10.1177/036215379902900302
Temple, S. (2004). Update On The Functional Fluency Model in Education. Transactional Analysis Journal, 34(3), 197-204. https://doi.org/10.1177/036215370403400302
Wyszogrodzka, M. & Woźniak-Prus M. (2020). Inteligencja emocjonalna i wsparcie społeczne a prężność u nastolatków w okresie wczesnej adolescencji. Polskie Forum Psychologiczne, 25(4), 431–449. https://doi.org/10.14656/PFP20200404
Żmuda, A., Sękowski, A., & Szymczak, I. (2021). Potrzeba poznania a inteligencja emocjonalna u osób z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi. Przegląd Psychologiczny, 64(3), 67–80. https://doi.org/10.31648/pp.7331
Żuchowicz, P., Skiba, A., Gałecki, P. & Talarowska, M. (2018). Inteligencja emocjonalna w zaburzeniach depresyjnych nawracających. Polski Merkuriusz Lekarski, 45(267), 131-133.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Pierzchała
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, Międzykulturowa analiza transakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Pierzchała, dr, Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Anna Pierzchała, dr, [rec.] Barrow, G., Newton, T. (red.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Pierzchała, dr, Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)