Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Positive transactional analysis

Authors
Keywords:
transactional analysis, positive psychology, educational transactional analysis
Abstract

From the very beginning, transactional analysis (TA) in its psychotherapeutic dimension has been guided by the same assumptions which form the basis of positive psychology. This fact has been pointed out by a number of authors publishing in TAJ. The implementation of transactional analysis into education and its problems, models and solutions additionally increase the involvement of this concept in contemporary positive psychology. Thanks to educational transactional analysis, the school and the entire educational system can become a place that offers a chance for proper development and the realization of the potential of all agents who take part in education and upbringing (students, teachers, parents).

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
  1. Jarosław Jagieła, Jan Dlugosz University in Czestochowa

    Pedagog społeczny i terapeuta. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Autor kilkunastu książek oraz przeszło dwustu artykułów naukowych i popularnonaukowych.

References

Allen, J.R, (2006). Oklahoma City Ten Years Later: Positive Psychology, Transactional Analysis, and the Transformation of Trauma from a Terrorist Attack. Transactional Analysis Journal, 2(36), 120–133.

Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing Transactional Analysis as Positive Psychology. Transactional Analysis Journal, 3 (37), 206–209.

Colman, A.M. (2009). Słownik psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Nau- kowe PWN.

Jagieła, J. (2013). Integracja osobowości jako wartość edukacyjna: perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej. Postawy Edukacji, 6, 119–139.

Jagieła, J. (2017). Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – functional fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 19–48. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.05.02.

Napper, R. (2009). Positive Psychology and Transactional Analysis. Transactio- nal Analysis Journal, 1 (39), 61–74.

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Okoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN. Rosenhan, D.L., Seligman, E.P. (1994). Psychopatologia. t. I–II. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Schachner, S. (2016). Models of transactional analysis in educational manage- ment. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 39–45.

Seligman, M. (2003). Authentic happiness. London: Nicholas Brearly. Seligman, M.E.P. (2005). Positive Psychology. Positive Prevention and Positive Therapy. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of Positive Psychology (s. 4–9), New York: Oxford University Press.

Sokołowska, E. (2013). Czy analiza transakcyjna może być użyteczna w coachingu? Coaching Review, 1 (4), 41–59.

Steiner, C.M. (1984). Emotional Literacy. Transactional Analysis Journal, 14(3), 162–174.

Steiner, C.M. (1996). Emotional literacy training: The application of transactional analysis to the study of emotions. Transactional Analysis Journal, 26(1), 31–39.

Temple, S. (2004). Building self-awareness. Pobrane 7 stycznia 2019 roku z: https://westtownapps.com/modx2/section-a/

Zaczyński, W.P. (1990). Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.

Cover Image
Downloads
Published
2019-12-31
Section
Reading TAJ
License

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Jagieła, J. (2019). Positive transactional analysis. The Educational Transactional Analysis, 8, 237-245. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.15

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>