Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Zbigniew Łęski
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- Edukacyjna analiza transakcyjna, Big Data, nowe media
- Abstrakt
-
XXI wiek to czas dynamicznego postępu technologicznego. Zjawisko to ma bezpośredni wpływ na procesy edukacyjne – zarówno na płaszczyźnie potrzeb, jak i możliwości. I właśnie w tym kontekście warto przyjrzeć się co na tym polu może zaoferować analiza transakcyjna oraz możliwości jakie niesie technologia Big Data. Jak pisze D. Pankowska „Edukacyjna analiza transakcyjna aplikuje założenia analizy transakcyjnej w odniesieniu do celów edukacji, uwarunkowań jej skuteczności, metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, podejścia do problemów” (Pankowska, 212, s. 23). Cieszy się przy tym coraz to szerszym zainteresowaniem. Aby jednak podejmowane działania mogły być naprawdę skuteczne konieczna jest dokładna i wielopłaszczyznowa diagnoza rzeczywistości edukacyjnej. W tym zadaniu pomocne może okazać się wykorzystanie analizy Big Data, która „pozwala podejmować decyzje na podstawie danych, które wcześniej były niedostępne lub nieużyteczne. Dzięki zaawansowanym technikom analitycznym, […] można analizować wcześniej niewykorzystywane źródła danych niezależnie lub razem z istniejącymi i tradycyjnie dostępnymi” (Tanaś, 2019, s. 13).
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Andrejevic, M. (2014). The Big Data Divide. International Journal of Communication, 8, 1683–1689.
Gogołek, W. (2015). Big Data. Sieciowe źródło informacji dla edukacji. In: M. Tanaś, S. Galanciak (ed.), Cyberprzestrzeń człowiek edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (pp. 97–103). Kraków: Impuls.
Łęski, Z. (2018). Nowa rzeczywistość – stara szkoła. Nieformalne aspekty szkolnej cyberprzestrzeni. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 574(9), 23–29. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0012.8072.
Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pankowska, D. (2012). Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 1, 13–30.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin.
Tanaś, M. (2019). Big Data – Informatyka w metodologii nauk pedagogicznych. In: M. Tanaś, M. Kamola, R. Lange, M. Fila (eds.), Big Data w edukacji. CONTENT 1.0 – prototyp aplikacji do analizy treści Internetu (pp. 9–24). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; NASK – Państwowy Instytut Badawczy.
Wieczorek, Z. (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 133–159. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.09.
- Pobrania
- Opublikowane
- 31.12.2019
- Numer
- Nr 8 (2019)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – skuteczne narzędzie wspierające edukację , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Izabela Mikołajewska, Agata Mikolajewska- Furmanek, (Nie) agresywne, (nie) brutalne gry komputerowe – wyzwania definicyjne , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Weronika Karaś, Świadomość seksualna a strukturalizacja czasu rozumiana zgodnie z założeniami analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Ewa Wysocka, dr hab. prof. UŚ, Joanna Góźdź, mgr, Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane – społeczno-demograficzne – korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Beata Bogusławska-Kręgiel, mgr, Smartfon jako pomoc dydaktyczna oraz narzędzie komunikacji z uczniami , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Sandra Skorza, mgr, Edukacja multimedialna w przedszkolach – analiza doświadczeń , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Beata Gumienny, Psychiatrization as a mechanism for handicapping students with intellectual disability. Psychiatrisation in education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Nowe media w społeczeństwie informacyjnym z perspektywy analizy transakcyjnej. Praca czy współpraca? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, [rec.] J.L. Schiff, Cathexis Reader. Transactional Analysis Treatment of Psychosis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Łęski, dr, Struktura osobowości użytkownika komputera z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Łęski, dr, [rec.] Richard G. Erskine (ed.), Life Scripts. A Transactional Anaysis of Unconscious Relational Patterns , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Łęski, Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Łęski, Od Redakcji (Polish and English) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, dr, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)