Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie, w wyniku przeprowadzonych badań, postaw osób identyfikujących się jako aseksualne względem związków partnerskich ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu wartości doświadczanych w procesie wychowania rodzinnego przez te osoby. Założono bowiem, że wychowanie w rodzinie stanowi punkt odniesienia, pozwalający na wyodrębnienie konkretnych wartości i wzorców zachowań, które mają istotny udział w procesie kształtowania tożsamości człowieka. Osoby aseksualne, często niezrozumiane przez otoczenie, postrzegają związki przede wszystkim jako przestrzeń emocjonalnej bliskości budowanej na fundamencie między innymi takich wartości, jak: zaufanie, szczerość, swoboda, zgodność poglądów, wyrozumiałość, szacunek, tolerancja, otwartość, bezpieczeństwo, dojrzałość, współpraca oraz równość. Tworzenie zdrowego środowiska wychowawczego, które wspiera różnorodność, rozwija szacunek dla odmiennych tożsamości i pomaga eliminować stereotypy, takie jak te dotyczące aseksualizmu, to jest wyzwanie dla edukacji pod szyldem edukacji równościowej.
Bibliografia
Asexuality Archive. (2012). Asexuality: A Brief Introduction. CreateSpace Independent Publishing Platform.
Bodnar, A. (red.). (2020). Ochrona przed dyskryminacją w Polsce: Stan prawny i świadomość społeczna. Wnioski i rekomendacje RPO. Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, (3). Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
Bogaert, A. F. (2004). Asexuality: Prevalence and Associated Factors in a National Probability Sample. The Journal of Sex Research, 41(3), pp. 279–287.
Bogaert, A. F. (2006). Toward a Conceptual Understanding of Asexuality. Review of General Psychology, 10(3), pp.241-250.
Bogaert, A. F. (2015). Asexuality: What It Is and Why It Matters. The Journal of Sex Research, 52(4), 362–379.
Bogaert, A. F. (2017). What asexuality tells us about sexuality. Archives of Sexual Behavior, 46(3), 629–630.
Bokszański, Z. (2016). Zmiana społeczna i jednostka we współczesności. Przegląd Socjologiczny, 65(3), 9-21.
Borecka-Biernat, D. (2023). Parental Influence Modelling the Formation of Adolescents' Coping Strategies in Situations of Social Conflict. Podstawy Edukacji. Equal opportunities for all or fair chances to all in education, 16, 57–75.
Kamińska, M. (2020). Czy jesteśmy gotowi na edukację równościową? - dylematy społeczno-pedagogiczne. Pedagogika Społeczna, 77(3), 97-110.
Karkowska, M. (2020). Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej. Ku świadomości wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.
Majewska, E., Rutkowska, E. (2007). Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Małolepszy, A. (2024). Postawy osób identyfikujących się jako aseksualne względem związków partnerskich w kontekście wartości doświadczanych w procesie wychowania (Niepublikowana praca magisterska), Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.
Obrycka, M., Piekarski, G., Sałapata, M. A. (2020). Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Strzelczak, A. (2019). Tożsamość osób aseksualnych a ich funkcjonowanie w bliskich związkach. [Rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński]. Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Teutsch, A. (2002). Dwie koncepcje równości. W: M. Grabowska (red.), W drodze do unii Europejskiej. Przewodniczka nie tylko dla kobiet. Warszawa: Fundacja im. Heinricha Bolla.
Tyszka, A. (1994). Kultura jest kultem wartości: aksjologia społeczna – studia i szkice. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.
Włodarczyk, E. (2003). Kultura. W: J. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (Tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Żegnałek. K. (2010). Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie.
Żukowicz, O. (2021). Mniejszość w mniejszości. Jak aseksualność wzbogaca myślenie o ludzkiej seksualności. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 28(2), 31-39.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Małolepszy, Małgorzata Piasecka