Psychopedagogy of meaning and value, that is about the relationship between existential therapy and transactional analysis. (part 6)
- Authors
-
-
- Keywords:
- existential therapy, transactional analysis, educational transactional analysis
- Abstract
-
The article discusses existential therapy and its possible connections with transactional analysis in its educational dimension.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Allen, J.G., Webb D. (1975). Stroking, Existential Position and Mood in College Students.Transactional Analysis Journal, 5, (3), 227-233.
Andrews, S. S., Fine, M.J., Conrad, D. C. (1977). Life Positions: Stable or Not? Transactional Analysis Journal, 7 (4), 357-360.
Berne, E. (1966). Principles of Group Treatment. New York: Grove Press, Inc.
Boholst, F. A. (2002). A Life Position Scale. Transactional Analysis Journal, 32 (1), 28-32.
Boholst, F.A., Boholst, G.B., Mende, M.M.B (2005). Life Positions And Attachment Styles: A Canonical Correlation Analysis. Transactional Analysis Journal, 35,(1), 62-67.
Buber, M. (1992). Ja i ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Cichocka, M., Suchańska A. (1989). Analiza transakcyjna w teorii i praktyce psychologicznej, cz. I, Psychoterapia, 2, 29-36.
Cierpiałowska, L., Nowicka-Gawęcka, H. (1992),Wybrane zagadnienia analizy transakcyjnej. In: Elementy psychologii klinicznej, B. Waligóra(red.). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 95-127.
Cole, M. (1998). Shame, Life Positions, and the OK Corral. Transactional Analysis Journal, 28,(2), 152-156.
Colman, A.M. (2009). Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dansart, B. R. (1993). Logophilosophy: Compass for an Embattled Education.The International Forum for Logotherapy, 2, 89-96.
De Saint-Exeupéry, A. (1992). Mały książę. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Dienelt, K. (1955). Erziehung zur Verantwortlichkeit. Die Existenzanalyse V. E. Frankls und ihre Bedeutung für die Erziehung. Wien: Österreichischer Bundesverlag.
Dienelt, K. (1970). Pädagogische Anthrpologie, Wien: Österreichischer Bundesverlag.
Dienelt, K. (1979). Von der Psychoanalyse zur Logotherpie, München-Basel: Ernst Reinhardt Verlag. .
English, F. (1975). I'm OK -You're OK (Adult). Transactional Analysis Journal, 5, (4), 416-419.
English, F. (1994). Shame and social control. Transac¬tional Analysis Journal, 24, (2), 109-120.
Fine, M.J., Poggio J.P.(1977). Behavioral Attributes of The Life Positions, Transactional Analysis Journal, 7, (4),350-356.
Frank, H. (1994). Auf der Suche nach Sinn: Pädagogik vor neuen Herausforderungen. Journal des Viktor-Frankl-Instituts.
Frankl, V. E. (1971, 1998). Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Frankl, V.E. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX,.
Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2010). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Gębuś, D. (1997). Postawy życiowe młodzieży a jej sytuacja szkolna w świetle analizytransakcyjnej. In: Analiza transakcyjna w teorii i praktyce pedagogicznej. J. Jagieła (ed.). Częstochowa: Wydawnictwo WSP, 111-121.
Góźdź, J., Wysocka, E.(2013). Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane społeczno-demograficzne korelaty. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2, 69-86.
Góźdź, J., Wysocka, E. (2014). Postawy życiowe młodzieży i ich wybrane osobowościowe korelaty. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 3, 95-116. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2014.03.06
Harley, K. (2006). A Lost Connection: Existential Positions And Melanie Klein's Infant Development. Transactional Analysis Journal, 36, (4), 252-269.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Hay, J. (2010). Analiza Transakcyjna dla trenerów. Kraków: Grupa Doradczo-Szkoleniowa TRANSMISJA.
Heinelt, G. (1986). Logotherapie und Erziehung, Logotherapie, 1, 56-79.
Hine, J. (1982). Life Position Therapy. Transactional Analysis Journal, 12,(3),190-194.
Hirsch, B. Z. (1995). Application of Logotherapy in Education. The International Forum for Logotherapy.
Hoppe, H. N. (1989). Logotherapy in Schools. The International Forum for Logotherapy,
Hunt-Cohn, M. (1994). Loneliness and the Four Life Positions. Transactional Analysis Journal, 24,(4), 293-294.
Jacobs, A. (1997). Berne's Life Positions: Science and Morality. Transactional Analysis Journal, 27, (3), 197-206.
Jagieła, J. (1985). Twórczość człowieka w ujęciu Antoniego Kępińskiego. Zdrowie Psychiczne, 3-4, 5-12.
Jagieła, J. (1998).Transakcyjne pozycje życiowe nieletnich przestępców. Problemy Alkoholizmu, 3, V-VI.
Joines, V., Steward, I. (2002). Personality Adaptations, Kegwarth and North Carololina: Lifespace Publishing and Chapel Hill
Jakubik, A., Masłowski, J. (1981). Antoni Kępiński – człowiek i dzieło. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
James, M., Jongeward D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Jarymowicz, M. (1988). Studia nad spostrzeganiem relacji: JA-INNI: tożsamość, indywiduacji – przynależność, Ossolineum.
Kerstiens, L. (1978). Erziehungsziele – neubefragt, Bad Heilbru: Klinkhardt,.
Kępiński, A. (1972). Rytm życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kępiński, A. (1978). Podstawowe zagadnienia współczesnej psychiatrii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Kramer, F. D. (1978). Transactional Analysis Life Position Survey An Instrument for Measuring Life Position. Transactional Analysis Journal,8,(2), 166-168.
Kurz, W. (1989). Die Sinnorientierte Konzeption Religiöser Erziehung. Würzburg: Stephans-Buchhandlung Wolfgang Mittelstädt.
Lukas, E. (1989). Meaningful Education. The International Forum for Education.
McFarren, C. (1998). Narcissism: I'm OK, You're Not !,Transactional Analysis Journal, 28,(3), 244-250.
Mackiewicz, J. (2011). Droga donikąd. Londyn: Wydawnictwo KONTRA.
Maj, K. (2012). Antoni Kępiński. Myśl etyczna, Kraków: Wydawnictwo PETRUS.
May, R. (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Melich, J. C. (1993).Erziehung und Sinn. Zur pädagogischen Anthropologie. Journal des Viktor-Frankl-Instituts.
Michalski, J. T. (2011). Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Morrison, J. H. (1978). Conflict Management and the Living Encounter Positions. Transactional Analysis Journal, 8, (3), 250-254.
Motyl, K. (2016). Transakcyjne pozycje życiowe uczniów i studentów - próba charakterystyki z wykorzystaniem teorii analizy transakcyjnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XXV,(1), 547-556.
Murawski, K. (1983). Jaźń i sumienie. Wybrane zagadnienia rozwoju wewnętrznego człowieka w pracach C.G. Junga i A. Kępińskiego. Wrocław: Ossolineum,.
Nelicki, A, (1999). „Metakliniczna” koncepcja osoby V.E. Frankla, In: Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. A. Gałdowa (ed.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 177-194.
Novey, T. (1980). I am OK and You are OK, 95% = Cure. Transactional Analysis Journal, 10(2), 135-139.
Opoczyńska, M. (1999). Psychologia egzystencjalna a podstawowe zagadnienia psychoterapii. In: Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, M. Opoczyńska (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Peterson, Ch. H. (1976). An Existential Classification of Games. Transactional Analysis Journal, 6 (4), 381-383.
Podsiad , A., Więckowski, Z. (1983). Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Popielski, K. (1989). Koncepcja logoteorii V. E. Frankla i jej znaczenie w poradnictwie psychologiczno-pastoralnym. In: Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Z. Chlewiński (ed.), Lublin: Wydawnictw KUL.
Popielski, K. (1992). Problemy diagnozy w poradnictwie psychologicznym i logoterapeutycznym. In: Problemy współczesnej psychologii, A. Biela, Cz. Walesa (ed.), Lublin: Polskie Towarzystwo Psychologiczne, 699-704.
Popielski, K. (1997). Viktor E. Frankl: Analiza egzystencjalna i logoterapia. Zeszyty Naukowe KUL,2, 63-78.
Rogoll, R (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ryn, Z. (ed.) (1992). Antoni Kępiński. Autoportret człowieka (Myśli, Aforyzmy). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ryn, Z. (ed.) (2004). Dekalog Antoniego Kępińskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sikora, K., Trzópek J. (1999). Narodziny psychologii egzystencjalnej i jej związki z innymi kierunkami w psychologii. In: Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, M. Opoczyńska (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 79-128.
Swede, S. (1978). OK Corral for Life Positions: A Summary Table. Transactional Analysis Journal, 8, (1), 59-62.
Yalom, I. D. (2003). Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Warszawa Instytut Psychologii Zdrowia.
Yalom, I.D. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Yalom, I. D. (2009). Religia i psychiatria. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Tarner, L. (1994). Possibilities and Conditions of Integral Education for Older Citizens: A Pedagogic Proposal. Journal des Viktor-Frankl-Instituts.
Tarnowski, J.( 1974). Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej. Collectanea Theologica, 1, 5-23;
Tarnowski, J. (1982). Problemy chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Tarnowski, J. (1990). Janusz Korczak dzisiaj, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać ? Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.
Ware, P. (1983). Personality Adaptations (Doors to Therapy).Transactional Analysis Journal, 13, (1), 11-19.
White, T. (1994). Life Positions. Transactional Analysis Journal. 24(4), 269-276.
White,T. (1997).Treatment of the I+U? and I-U? Life Position. Transactional Analysis Journal, 27(1), 57-64.
Wirth, A. G. (1979). New Directions in Schools. In: Logotherapy in Action. J.B. Fabry, R.P. Bulka, W.A. Sahakian (eds.), New York-London: International Universities Press.
Wiśniewska, J. (2013). Komplementarność logoterapeutycznego modelu wychowania Viktora Emila Frankla we współczesnej pedagogice. Legnica: PERSPEC†IVA Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne.
Wolicki, M. (2007). Logoterapeutyczna koncepcja wychowania, Stalowa Wola-Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.
- Downloads
- Published
- 2021-12-30
- Issue
- No. 10 (2021)
- Section
- Transactional Analysis in Other Fields
- License
-
Copyright (c) 2022 Jarosław Jagieła
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Adrianna Ciastko, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna na XXI Konferencji PTDE , The Educational Transactional Analysis: No. 4 (2015)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, Cross-cultural transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5) , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Piotr Toczyski, The Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4) , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4) , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Bert Hellinger's Systemic Family Constellation Method from the Perspective of Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Significance of Susannah Temple’s Functional Fluency Model for Educational Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Name giving – the beginning of the biography and the script , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5) , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)