Powszechna edukacja filozoficzna szansą na deideologizację edukacji w Polsce? O potrzebie i perspektywach nowego paradygmatu edukacyjnego – w dialogu z Maciejem Woźniczką
pdf

Słowa kluczowe

ideologizacja edukacji
filozofia edukacji
edukacja filozoficzna
światopogląd
polityka edukacyjna

Abstrakt

       Książka Macieja Woźniczki stanowi dosyć radykalną reakcję na kryzys polskiej edukacji, którego jednym z symptomów jest niemal całkowita marginalizacja edukacji filozoficznej – co prawda opcjonalnie możliwej, jednakże realnie niemal nieobecnej. Autor dokonuje głębokiej diagnozy polskiego systemu kształcenia w kluczu napięcia między ideami a ideologiami, konstatując jego deformacje ideologizujące na trzech płaszczyznach: światopoglądowej, ideologicznej i politycznej. Jako remedium na ów stan rzeczy proponuje wprowadzenie powszechnej i obligatoryjnej edukacji filozoficznej, osadzonej na kulturowo rozbudzonej uprzednio potrzebie filozofii, począwszy od szkoły, a na edukacji akademickiej skończywszy. W zamierzeniu Autora, rzecz się rozbija o konieczność zmiany paradygmatu edukacyjnego, w kierunku odpowiadającemu pluralizmowi światopoglądowemu, w czym realna i powszechna edukacja filozoficzna powinna odegrać kluczową rolę.
            Niniejsze przedłożenie jest próbą przyjrzenia się filozoficzno-edukacyjnej refleksji Woźniczki, ukazaniu jej mocnych i słabych stron, ocenieniu szans koncepcyjno-praktycznej aplikacji, wskazaniu rządzących nią wewnętrznych napięć i paradoksów oraz zasygnalizowania perspektyw rozwojowych. Jego dopełnienie stanowią źródłowe intuicje dotyczące istoty edukacji.

pdf

Bibliografia

Balthasar, H.U. von (1998). Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu (tłum. I. Bokwa). Poznań: „W drodze”.

Bocheński, J. (1993). O światopoglądzie. W: J. Bocheński, Sens życia i inne eseje (s. 163-171). Kraków: Wydawnictwo Philed.

Dąbrowski, S. (2021). Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogiczno religijnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ferry, L. (2011). Jak żyć?. (tłum. E. Aduszkiewicz). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Grondin, J. (2021). Piękno metafizyki. (tłum. M. Marczak). Warszawa: PIW.

Hadot, P. (2000). Czym jest filozofia starożytna?. (tłum. P. Domański). Warszawa: Aletheia.

Klemczak, S. (2015). Czem jest, a czem nie jest filozofia religii? Czyli wieczorna opowieść na skrzyżowania jednej z dyscyplin filozoficznych z jedną z spośród dyscyplin religioznawczych, Filozofia religii, 1, 1-48, http://www.filozofiareligii.pl/uploads/1/8/7/0/18702650/fr_2015_2__1_klemczak.pdf (dostęp 2.09.2022).

Krzywoń, Ł. (2019). Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin: Wydawnictwo Academicon.

Krzywoń, Ł. (red.) (2021). Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi. Lublin: Wydawnictwo Academicon.

Marcela, M. (2022). Patoposłuszeństwo. Jak szkoła, rodzina i państwo uczą nas bezradności i co z tym zrobić. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Marek Z. (2014). Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji?. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Minich, D. (2012). Światopogląd konstytucyjny jako granica prawa i jego wykładni (aspekt filozoficzno-metodologiczny), Studia Politologiczne, 23, 121-142.

Misiuna, B. (2007). Filozofie afirmacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Płóciennik, M. (2021). Czy można nauczyć się być człowiekiem? Przyczynki z problematyki antropologiczno-metafizycznego ugrunto(wy)wania filozofii wychowania w warunkach współczesności. Częstochowa: Wydawnictwo UJD.

Pobojewska, A. (2019). Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sajdek, W. (2018). Prawda jako przedmiot kontemplacji. Na szczytach gór, Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 1, 24-44.

Spychała, J. M. (2018). Jaskinia. Mali rebelianci. Toruń: Wydawnictwo Tako.

Spychała, J.M., Marzewski, G. (2020). Mali rebelianci. Toruń: Wydawnictwo Tako.

Staroń, P. (2014). Chodzi o zmianę spojrzenia: Przemek Staroń at TEDxSopot, https://www.youtube.com/watch?v=egmsnIfiQPg&t=11s (dostęp 11.09.2022).

Staroń, P. (2020a). Jestem nauczycielem kompletnym. Rozmowa Macieja Jesionowskiego z Przemkiem Staroniem https://www.wydawnictworebel.pl/pages/jestem- nauczycielem-kompletnym-1522.html (dostęp: 3.09.2022).

Staroń, P. (2020b). Z Przemkiem Staroniem rozmawia Anton Ambroziak, https://oko.press/nauczyciel-roku-szkola-w-pseudopatriotycznej-zenadzie-radosc- powrotu-przyduszona-przez-lek-wywiad/ (dostęp 10.09.2022).

Staroń, P. (2020c). Z Przemkiem Staroniem rozmawia Katarzyna Gargol, https://so-magazyn.pl/artykul/przemek-staron-polska-oswiate-toczy-nowotwor-leku-teraz-mozemy-to-zmienic (dostęp 10.09.2022).

Staroń, P. (2020d). Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem. Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Staroń, P. (2021). Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie ze złem. Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Stępień, A.B. (1967). Filozofia jako ostateczna płaszczyzna dyskusji światopoglądowych, Znak, 7/8, 897-904.

Stępień, M. (2000). Poszukiwacze prawdy. Wolnomularstwo i jego tradycja. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Tischner, J. (2011). Labirynty racjonalizmu. W: J. Tischner, Myślenie według wartości (s. 475-483). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Woźniczka, M. (2011). Metafilozofia – nieporozumienie czy szansa filozofii?. Kraków: Wydawnictwo „scriptum”.

Woźniczka, M. (2014). Autoreferat. http://wydzfilhist.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2018/03/wozniczka-a.pdf (dostęp: 10.09.2022).

Woźniczka, M. (2021). Idee czy ideologie? Znaczenie i wartość edukacji filozoficznej. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe UJD.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.