„Dom - szkoła dla wszystkich”. Transkulturowa tożsamość w edukacji szansą na formowanie szkolny społeczności transkulturowych
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

edukacja na rzecz transkulturowości
tożsamość
tożsamość transkulturowa
transkulturowość

Abstrakt

W ostatnich latach Europa i świat zmieniły swoje oblicze polityczne, ekonomiczne i społeczno-kulturowe. Ruchy migracyjne spowodowane wieloma czynnikami m.in. SARS COV-2 czy atakiem Rosji na Ukrainę, zdestabilizowały system struktur społeczeństw w przestrzeni makro i mikro, w tym grup i różnych społeczności. Jednocześnie postępująca cyfryzacja doprowadziła do łatwego i szybkiego zacierania granic pomiędzy kulturami reprezentowanymi w środowisku domowym i szkolnym dzieci oraz młodzieży.
W perspektywie tych przemian z jednej strony wzrosło zagrożenie marginalizacją uczniów identyfikujących się z różnymi kulturami, wykorzystywaniem do tej pory panujących stereotypów powodujących wykluczenie ze względu na odmienność etniczną, narodową, religijną. Z drugiej strony otworzyła się droga do formowania społeczeństw, w tym grup i społeczności transkulturowych, umożliwiających pogodzenie się z dynamicznością kultur oraz konstruowanie nowych struktur transkulturowych pozbawionych wszelkich antagonizmów.
Prezentowany artykuł jest próbą rozważań teoretycznych nad istotą kształtowania wśród dzieci i młodzieży tożsamości transkulturowej, wprowadzanej w szkole za pośrednictwem edukacji na rzecz transkulturowości, a prowadzącej do tworzenia szkolnej społeczności transkulturowej – otwartej, zapewniającej bezpieczeństwo wszelkim odmiennościom i nastawionej na tworzenie nowych powiązań. W rozważaniach tych tożsamość transkulturowa została uznana za „szansę” na nowe zadania szkoły ukierunkowane na zapewnienie funkcjonowania uczniom w różnorodnej kulturowo, otwartej, niemarginalizującej szkolnej społeczności transkulturowej.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Augustyniak, J. A. (2023). eTwinning – narzędzie do budowania społeczeństwa transkulturowego. Edukacja Międzykulturowa, 1(20), 156–167. https://doi.org/ 10.15804/em.2023.01.1

Casinader, N., Walsh, L. (2015). Teacher Transculturalism and Cultural Difference: Addressing Racism in Australian Schools. The International Education Journal: Comparative Perspectives, 14(2), 51–62.

Kamińska, K. (2013). Szlak kulturowy – nowa strategia uobecniania przeszłości. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 27, 321–329.

Kowolik, P., Pośpiech, L. (2009). Istota wartości i ich znaczenie w edukacji. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(44–45), 21–33.

Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lisowska, K., Leszczyńska-Rejchert, A. (2023). Jak wychowywać do wartości w przestrzeni przedszkolnej w społeczeństwie transkulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3), 43–54. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.03

Misiejuk, D. (2015). Strategia transkulturowości w edukacji. Perspektywa artefaktu kulturowego. Pogranicze. Studia Społeczne, 25, 209–220.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo TRANS HUMANA.

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 23–36. https://doi.org/10.15804/em.2021.0

Welsch, W. (1999). Transculturality – the Puzzling Form of Cultures Today, [in]: M. Featherstone and S. Lash, (eds.), Spaces of Culture: City, Nation, World (pp. 194–213). London: SAGE.

Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej. Pogranicze. Studia Społeczne, 12, 176–187.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Kinga Lisowska

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.