Czym mogłaby być tożsamość fenomenalna? Rozważania na podstawie retrospektywnego opisu realizacji własnych badań i analiz koncepcji filozofii
pdf

Słowa kluczowe

projekty edukacji alternatywnej
epifania twarzy
pole fenomenalne
tożsamość fenomenalna
okazje edukacyjne

Abstrakt

Tekst stanowi ponowne zmierzenie się z refleksjami, które wypływają z wcześniejszych analiz teoretycznych i własnych badań autorki. Dotyczyły one myślenia metaforycznego, dostrzegania i konstruowania wizualnych analogii oraz krytycznego myślenia alegoryka posługującego się ironią. Doświadczenia wyniesione z badań nad edukacją skłoniły badaczkę do namysłu nad tożsamoścą fenomenalną uczestników proponowanej przez nią alternatywy. Powstaje pytanie, czy charakterystyka tożsamości fenomenalnej może zostać wypełniona skojarzonymi kontekstami czerpanymi z koncepcji filozofii. „Epifania twarzy” E. Lévinasa i „pole fenomenalne” M. Merleau-Ponty’ego to pojęcia, które mogą, jej zdaniem, posłużyć wyjaśnianiu sensów aktów działania w „okazjach edukacyjnych” osoby zyskującej tożsamość fenomenalną (R.M. Łukaszewicz, M. Muszyńska).


pdf

Bibliografia

Bloom, H., (2002). Lęk przed wpływem (tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster). Kraków: Universitas.

Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego (tłum. A. Zawadzki). Kraków: Universitas.

Eco, U. (1999). Czytanie świata (tłum. M. Woźniak). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Gadamer, H.G. (1977). Uniwersalność problemu hermeneutycznego (tłum. M. Łukasiewicz). Pamiętnik Literacki, 4, 309–319.

Giorgi, A. (red.) (2003). Fenomenologia i badania psychologiczne (tłum. S. Zabielski). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Jung, C.G. (1997), Typy psychologiczne (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo Wrota KR.

Kalaga, W. (2001). Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków: Universitas.

Keats, J. (1958), The letters of John Keats. Vol. 1 (red. H.E. Rollins). Cambridge Harvard University Press.

Komendziński, T. (1996). Znak i jego ciągłość. Semiotyka C.S. Peirce’a między percepcją. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Korzeniewski, B. (2000). Lévinasa podróż po krainie wrażliwości. W: P. Orlik (red.), Rozdroża i ścieżki wrażliwości (s. 11–31). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii.

Lévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności (tłum. M. Kowalska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Loewald, H.W. (1988). Sublimation, Inquiries into Theoretical Psychoanalysis. New Haven – London: Yale University Press.

Łukaszewicz, R.M. (2020). Wrocławska Szkoła Przyszłości PLUS czyli lepsze jest możliwe. Działania praktyczne, wizje i projekcje nowego – innego – twórczego. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Maciejczak, M. (1995). Świat według ciała w „Filozofii M. Merleau-Ponty’go”. Toruń: Wydawnictwo Comer.

Margulies, A. (1984). Toward empathy: The Uses of Wonder. The American Journal of Psychiatry, 141 (9), 1025–1033.

Melberg, A. (2002), Teorie mimesis. Repetycja (tłum. J. Balbierz). Kraków: Universitas.

Miller, J.D. (2009), Loewald’s „Binocular Vision” and the Art of Analysis. Journal of the American Psychoanalytic Association, 56 (4), 1139–1159.

Merleu-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji (tłum. J. Migasiński, M. Kowalska). Warszawa: Fundacja Aletheia.

Muszyńska, M. (1999). Metafory w edukacji prymarnej. Koncepcja kształcenia wspomagającego rozwój zdolności interpretacyjnych dzieci 9–10-letnich. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Muszyńska, M. (2005). Wizualne analogie w edukacji. U podstaw antropologicznej koncepcji kształcenia studentów. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka – badania jakościowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.

Nancy, J.-L. (2010). Rozdzielona wspólnota (tłum. M. Gusin, T. Załuski). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Piasecka, M. (2018). O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.

Skarga, B. (2002), Wstęp. W: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności (s. IX–XXX). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sławek, T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Waniek, H. (2004). Martwa natura z niczym. Szkice z lat 1990–2004. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wierciński, A. (1987). Antropologiczna koncepcja procesów symbolizacji. W: T. Kostyrko (red.), Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej (s. 175–204). Warszawa: PWN.

Witkowski, L. (1991). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.