Abstract
The text is a re-examination of the reflections that result from theoretical analyses of my earlier research. They concerned metaphorical thinking, seeing and constructing visual analogies and the critical thinking of an allegorist using irony. My experience in education research prompted me to reflect on the phenomenal identity of the participants of the alternative proposed in my studies.The question is whether the characterization of the phenomenal identity can be fulfilled in associated contexts drawn from the concepts of philosophy. "The epiphany of the face" by
E. Lévinas and M. Merleau-Ponty's "the phenomenal field" are concepts that, in my opinion, can be used to explain the meaning of acts of action in the "educational opportunities" of the person gaining phenomenal identity (R.M.Łukaszewicz; M.Muszyńska).
References
Bloom, H., (2002). Lęk przed wpływem (tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster). Kraków: Universitas.
Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego (tłum. A. Zawadzki). Kraków: Universitas.
Eco, U. (1999). Czytanie świata (tłum. M. Woźniak). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Gadamer, H.G. (1977). Uniwersalność problemu hermeneutycznego (tłum. M. Łukasiewicz). Pamiętnik Literacki, 4, 309–319.
Giorgi, A. (red.) (2003). Fenomenologia i badania psychologiczne (tłum. S. Zabielski). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Jung, C.G. (1997), Typy psychologiczne (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo Wrota KR.
Kalaga, W. (2001). Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków: Universitas.
Keats, J. (1958), The letters of John Keats. Vol. 1 (red. H.E. Rollins). Cambridge Harvard University Press.
Komendziński, T. (1996). Znak i jego ciągłość. Semiotyka C.S. Peirce’a między percepcją. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Korzeniewski, B. (2000). Lévinasa podróż po krainie wrażliwości. W: P. Orlik (red.), Rozdroża i ścieżki wrażliwości (s. 11–31). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii.
Lévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności (tłum. M. Kowalska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Loewald, H.W. (1988). Sublimation, Inquiries into Theoretical Psychoanalysis. New Haven – London: Yale University Press.
Łukaszewicz, R.M. (2020). Wrocławska Szkoła Przyszłości PLUS czyli lepsze jest możliwe. Działania praktyczne, wizje i projekcje nowego – innego – twórczego. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
Maciejczak, M. (1995). Świat według ciała w „Filozofii M. Merleau-Ponty’go”. Toruń: Wydawnictwo Comer.
Margulies, A. (1984). Toward empathy: The Uses of Wonder. The American Journal of Psychiatry, 141 (9), 1025–1033.
Melberg, A. (2002), Teorie mimesis. Repetycja (tłum. J. Balbierz). Kraków: Universitas.
Miller, J.D. (2009), Loewald’s „Binocular Vision” and the Art of Analysis. Journal of the American Psychoanalytic Association, 56 (4), 1139–1159.
Merleu-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji (tłum. J. Migasiński, M. Kowalska). Warszawa: Fundacja Aletheia.
Muszyńska, M. (1999). Metafory w edukacji prymarnej. Koncepcja kształcenia wspomagającego rozwój zdolności interpretacyjnych dzieci 9–10-letnich. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Muszyńska, M. (2005). Wizualne analogie w edukacji. U podstaw antropologicznej koncepcji kształcenia studentów. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka – badania jakościowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Nancy, J.-L. (2010). Rozdzielona wspólnota (tłum. M. Gusin, T. Załuski). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Piasecka, M. (2018). O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.
Skarga, B. (2002), Wstęp. W: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności (s. IX–XXX). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sławek, T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Waniek, H. (2004). Martwa natura z niczym. Szkice z lat 1990–2004. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Wierciński, A. (1987). Antropologiczna koncepcja procesów symbolizacji. W: T. Kostyrko (red.), Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej (s. 175–204). Warszawa: PWN.
Witkowski, L. (1991). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji