Abstrakt
Autorka artykułu podejmuje próbę opisania inspiracji dla edukacji etycznej, jaka płynie z kilku koncepcji, których autorami są literaturoznawcy (E. Honing, L.L. Dickson), badacze metafor (P. Crisp) i twórczości (G. Rose) oraz psychoanalitycy, wskazujący edukacji zysk, jaki może spowodować „dobra godzina analityczna”, w której pojawia się „widzenie binokularne”, wychodzące od alegorycznej „królewskiej drogi do empatii epistemologicznej” (A. Margulies) i prowadzące do sublimacji pojmowanej jako wyższy stan rozumienia siebie i rzeczywistości (H. Loewald, J. Miller). Spośród wielu koncepcji alegorii, które przedstawiła w swojej książce pt. Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka – badania jakościowe wybiera jako przykład, dla potrzeb tego artykułu, tylko jedną. Jest nią koncepcja myślenia o sposobie interpretacji alegorycznych dzieł W. Goldinga.
Bibliografia
Agamben, G. (2006). Profanacje. (T. Kwaterko, tłum.). Warszawa: PIW.
Crisp, P. (2001). Allegory: Conceptual Metaphor in History (pp. 5–19). Language and Literature, 10 (1). http://lal.sagepub.com/content/10/1/5.abstract.
Crisp, P. (2005). Allegory and Symbol – a Fundamental opposition (pp. 323– 338). Language and Literature, 14 (4). London, Thousand Oaks, CA and New Delhi, dostęp – May 2009, http://lal.sagepub.com.
Crisp, P. (2005a). Allegory, Blending and Possible Situations (pp. 115–131). Metaphor and Symbol, 20 (2). http://dx.doi.org/10.1207/s15327868ms2002_2.
Crisp, P. (2008). Language and Literature, Between Extended Metaphor and Allegory: Is Blending Enough? (pp. 291–308). Language and Literature, 17. http://dx.doi.org/10.1177/0963947008095960.
Dickson, L.L. (1990). The Modern Allegories of William Golding. Tampa. University Press of Florida (maszynopis pracy doktorskiej).
Honing, E. (1960). Dark Conceit. The Making of Allegory. USA: Walker – De Berry, Inc.
Loewald, H.W. (1988). Sublimation, Inquiries into Theoretical Psychoanalysis. New Haven – London: Yale University Press.
Margulies, A. (1984). Toward Empathy: The Uses of Wonder (pp. 1025–1033). The American Journal of Psychiatry, 141 (9). http://ajp.psychiatryonline.org/ doi/pdf/10.1176/ajp.141.9.1025.
Miller, J.D. (2008). Loewald’s “Binocular Vision” and the Art of Analysis (pp. 1139–1159). Journal of the of the American Psychoanalytic Association, 56 (4). http://dx.doi.org/10.1177/0003065108325586.
Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka – badania jakościowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Rose, G. (1980). The Power of Form. A Psychoanalytic Approch to Aesthetic Form. Connecticut: International Universities, INC, Madison.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.