The Relationship Between Transactional Analysis Personality Traits and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.12Keywords:
ego state - adult, integrating adult, emotional intelligenceAbstract
This article examines the relationship between the personality structure according to Transactional Analysis (TA) theory and emotional intelligence. Within TA, personality is divided into three ego states: Parent, Adult, and Child, which reflect different ways of thinking, feeling, and behaving. Emotional intelligence, on the other hand, refers to the ability to recognize, understand, and manage one's own emotions and the emotions of others. The adopted model of emotional intelligence assumes the existence of four main components: the ability to perceive and express emotions, the ability to assimilate emotions in cognitive processes, the ability to understand and analyze emotions, and the ability to manage emotions. The conducted research indicates that the Adult ego state, characterized by an objective assessment of the situation and logical thinking, correlates positively with empathy, understood as the ability to recognize and understand the emotions of others. This described relationship is helpful in understanding the process of development and integration of the Adult ego state and underlines its crucial role in a well-developed personality.
Downloads
References
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
James, M., & Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Warszawa Rebis, ss. 41-61
Jankowska, M. (2017) Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju EH Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 32 (4), 45-64
Jaworowska, A. & Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Jaworowska, A., Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji emocjonalnej INTE, N.S. Schutte, JM. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Hagherty ego, JT. Cooper, C.J, Goldena, L. Dornheim. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Jusik, P., & Wieczorek , Z. (2024). Ego State Trip or Ego State Trap: Unlocking Change Through Language. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 15(1). https://doi.org/10.29044/v15i1p3
Martowska, K. (2012). Lista Przymiotnikowa ACL. Harrison G. Gough, Alfred B. Heilbrun, Jr. Polska normalizacja. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Matczak, A., Knopp, K. A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
Mayer, J. D. & Salovey, P., (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Mayer, J.D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Emotional development and emotional intelligence. Educational implications (s. 3-31). New York: Basic Books.
Miś, Ł. (2000). Ery i fazy rozwoju w życiu człowieka dorosłego w ujęciu Daniela J. Levinsona. In P. Socha (Ed.), Duchowy rozwój człowieka : fazy życia, osobowość, wiara, religijność : stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia (pp. 45–60). https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/56898
Pracka, J. (2021) Temperament i płać a inteligencja emocjonalna, Warszawa, Liberi Libri
Solomon, C. (2003). Transactional Analysis Theory: The Basics. Transactional Analysis Journal, 33(1), 15–22. https://doi.org/10.1177/036215370303300103
Stewart, I., & Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Warszawa, Rebis.
Wieczorek, Z. (2016). Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 17–27. https://doi.org/10.16926/eat.2016.05.01
Wieczorek, Z. (2017). Język zmiany w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 145–156. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.06.09
Wieczorek, Z. (2023). The Ego State Timeline Model. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 14(2), 17–23. https://doi.org/10.29044/v14i2p17
Ware, P. (1983). Personality Adaptations, Transactional Analysis Journal, 13,
–19. https://doi.org/10.1177/036215378301300104
White, T. (2004). Personality adaptation, TA Times. Maj 2004, s. 19–28, http://tony-white.com/magazines, pobrane 10 października 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zbigniew Wieczorek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license