Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- sztuczna inteligencja, relacja człowiek-komputer, analiza tranaskcyjna, egogram, Stany Ja
- Abstrakt
-
Koniec roku 2022 oraz rok 2023 to upublicznienie oraz upowszechnienie ogólnodostępnych, zaawansowanych modeli językowych sztucznej inteligencji. Potrafią one nie tylko porozmawiać z użytkownikiem – wyszukują i analizują informacje, tłumaczą teksty, tworzą grafiki, piszą eseje itd. Możliwych zastosowań przybywa, a modele wciąż się rozwijają i udoskonalają. Tym samym problematyka relacji człowiek-komputer weszła na nowy, nieznany do tej pory, poziom. Teraz z narzędziem można wejść w prawdziwą interakcję. Można też powiedzieć, że w rozmowie będzie ono wykazywać pewne cechy, które można by zaklasyfikować jako cechy osobowościowe.
W niniejszym artykule zaproszono kilka modeli językowych sztucznej inteligencji do eksperymentu, polegającego na wypełnieniu egogramu – narzędzia analizy transakcyjnej służącego do określenia profilu stanów Ja badanego na poziomie analizy funkcjonalnej. Uzyskane wyniki wskazują, że obecnie dostępna sztuczna inteligencja może się dać się „namówić” na udział w takim eksperymencie, potrafi odpowiedzieć na wszystkie twierdzenia egogramu i nie są to odpowiedzi przypadkowe. Na podstawie wyników da się określić profil stanów Ja sztucznej inteligencji.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Lulek, A. (2023). iOS 18 będzie inny niż wszystkie systemy od Apple. iPhone 16 faktycznie może być rewolucją. https://android.com.pl/tech/657828-ios-18-sztuczna-inteligencja-apple-siri/. Pobrane 21.11.2023
Łęski, Z. (2016). Duch w maszynie. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
Łęski, Z. (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie
Menaka, R. (2023) Role of Artifical Inteligence (AI) in Human Resource Management (HRM) in Recent Era. Shanlax International Journal of Management, vol. 11, no. 2, 2023. https://orcid.org/0009-0005-7588-3770
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
Reeves, B. Nass, C. (2000). Media i ludzie. Warszawa: PIW
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Zbigniew Łęski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jacek Szedel, Bożena Wieczorek, Estymacja stanów ego: perspektywa uczenia maszynowego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Preferencje podejmowania aktywności z perspektywy stanów Ja. Analiza badań własnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Stany Ja diagnosty edukacyjnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Adam Bekier, Integrative approach in transactional analysis as a theory and method in psychotherapy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Sari van Poelje, Anne de Graaf (red.) (2021). New Theory and Practice of Transactional Analysis in Organizations: On the Edge (1st ed.). London – New York: Routledge Taylor & Francis Group, ss. 202 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Nowe media w społeczeństwie informacyjnym z perspektywy analizy transakcyjnej. Praca czy współpraca? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Łęski, dr, [rec.] J.L. Schiff, Cathexis Reader. Transactional Analysis Treatment of Psychosis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Łęski, dr, Struktura osobowości użytkownika komputera z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Łęski, dr, [rec.] Richard G. Erskine (ed.), Life Scripts. A Transactional Anaysis of Unconscious Relational Patterns , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Łęski, Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, Od Redakcji (Polish and English) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Łęski, dr, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)