Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej

Autor
Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, relacja człowiek-komputer, analiza tranaskcyjna, egogram, Stany Ja
Abstrakt

Koniec roku 2022 oraz rok 2023 to upublicznienie oraz upowszechnienie ogólnodostępnych, zaawansowanych modeli językowych sztucznej inteligencji. Potrafią one nie tylko porozmawiać z użytkownikiem – wyszukują i analizują informacje, tłumaczą teksty, tworzą grafiki, piszą eseje itd. Możliwych zastosowań przybywa, a modele wciąż się rozwijają i udoskonalają. Tym samym problematyka relacji człowiek-komputer weszła na nowy, nieznany do tej pory, poziom. Teraz z narzędziem można wejść w prawdziwą interakcję. Można też powiedzieć, że w rozmowie będzie ono wykazywać pewne cechy, które można by zaklasyfikować jako cechy osobowościowe.

W niniejszym artykule zaproszono kilka modeli językowych sztucznej inteligencji do eksperymentu, polegającego na wypełnieniu egogramu – narzędzia analizy transakcyjnej służącego do określenia profilu stanów Ja badanego na poziomie analizy funkcjonalnej. Uzyskane wyniki wskazują, że obecnie dostępna sztuczna inteligencja może się dać się „namówić” na udział w takim eksperymencie, potrafi odpowiedzieć na wszystkie twierdzenia egogramu i nie są to odpowiedzi przypadkowe. Na podstawie wyników da się określić profil stanów Ja sztucznej inteligencji.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Zbigniew Łęski - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z technologią kształcenia oraz edukacją medialną. Pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej.

Bibliografia

Lulek, A. (2023). iOS 18 będzie inny niż wszystkie systemy od Apple. iPhone 16 faktycznie może być rewolucją. https://android.com.pl/tech/657828-ios-18-sztuczna-inteligencja-apple-siri/. Pobrane 21.11.2023

Łęski, Z. (2016). Duch w maszynie. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie

Łęski, Z. (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie

Menaka, R. (2023) Role of Artifical Inteligence (AI) in Human Resource Management (HRM) in Recent Era. Shanlax International Journal of Management, vol. 11, no. 2, 2023. https://orcid.org/0009-0005-7588-3770

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie

Reeves, B. Nass, C. (2000). Media i ludzie. Warszawa: PIW

https://chat.openai.com

https://bard.google.com

https://bing.com

https://replika.com

Cover Image
Opublikowane
28.12.2023
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Zbigniew Łęski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Łęski, Z. (2023). Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 12, 87-101. https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.05

Podobne artykuły

1-10 z 152

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.