Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym

Autor
  • Bożena Marzec, dr

    Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Słowa kluczowe:
agresja, przedszkole, nauczyciel, przeciwdziałanie, reagowanie, dziecko w wieku przedszkolnym
Abstrakt

Zjawisko agresji jest fenomenem towarzyszącym człowiekowi na różnych etapach jego życia, szczególną jednak formę i rolę przybiera ono na etapie przedszkolnym, będąc z jednej strony przejawem braku umiejętnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, z drugiej zaś strony tworząc oka-zję do umiejętnego pokierowania rozwojem emocjonalnym i społecznym dziecka. Celem prezentowanego artykułu jest przedstawienie analizy teoretyczno-empirycznej zjawiska agresji oraz spo-sobów przeciwdziałania i eliminowania zachowań agresywnych dzieci w wieku przedszkolnym.

W części pierwszej przedstawiono analizę zagadnień teoretycznych związanych z agresją dziecka, zaś w części empirycznej zaprezentowano założenia metodologiczne oraz wyniki badań. W badaniach posłużono się metodą analizy dokumentów zastanych, desk-research oraz analizą lo-giczną. Przedmiotem analiz uczyniono wyniki ewaluacji zewnętrznej placówek przedszkolnych, przeprowadzonej na terenie całej Polski. Podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania badaw-cze: Jakie sposoby wykorzystywane są przez nauczycieli, aby zapobiegać zachowaniom agresywnym? Jak nauczyciele reagują na zachowania agresywne dzieci?

Wyniki badań wskazują, iż w przedszkolach największy nacisk kładzie się na wzmacnianie pożądanych zachowań dzieci. Nauczyciele mają jednak problem z umiejętnym reagowaniem na zachowania agresywne dzieci. Uzyskane wyniki stanowią przyczynek do modernizacji sposobów kształcenia i dokształcania nauczycieli przedszkoli, tak aby czuli się oni pewni swoich umiejętności i działań w zakresie reagowania na zachowania agresywne dzieci.

Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym stanowią ważki problem badawczy oraz wychowawczy, umiejętne przeciwdziałanie oraz reagowanie na nie jest decydujące dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Bożena Marzec, dr - Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

    dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersy-tetu Śląskiego na Wydziale Filologii Wschodniosłowiańskiej w latach 1998–2010, od 2011 roku adiunkt w Katedrze Pedagogiki w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pola zainteresowań intelektualnych: zarządzanie placówkami oświatowymi, rozwój zawodowy nauczyciela, systemoświaty, nadzór pedagogiczny, bezpieczeństwo uczniów, literatura rosyjska.

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
30.12.2017
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Marzec, B. (2017). Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 255-266. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.15

Podobne artykuły

1-10 z 49

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.