Teacher’s Actions and Reactions to Aggressive Behaviours of Children at Pre-school Age
- Authors
-
-
Bożena Marzec, dr
Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
-
- Keywords:
- aggression, kindergarten, teacher, prevention, reaction, preschool child
- Abstract
-
Zjawisko agresji jest fenomenem towarzyszącym człowiekowi na różnych etapach jego życia, szczególną jednak formę i rolę przybiera ono na etapie przedszkolnym, będąc z jednej strony przejawem braku umiejętnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, z drugiej zaś strony tworząc oka-zję do umiejętnego pokierowania rozwojem emocjonalnym i społecznym dziecka. Celem prezentowanego artykułu jest przedstawienie analizy teoretyczno-empirycznej zjawiska agresji oraz spo-sobów przeciwdziałania i eliminowania zachowań agresywnych dzieci w wieku przedszkolnym.
W części pierwszej przedstawiono analizę zagadnień teoretycznych związanych z agresją dziecka, zaś w części empirycznej zaprezentowano założenia metodologiczne oraz wyniki badań. W badaniach posłużono się metodą analizy dokumentów zastanych, desk-research oraz analizą lo-giczną. Przedmiotem analiz uczyniono wyniki ewaluacji zewnętrznej placówek przedszkolnych, przeprowadzonej na terenie całej Polski. Podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania badaw-cze: Jakie sposoby wykorzystywane są przez nauczycieli, aby zapobiegać zachowaniom agresywnym? Jak nauczyciele reagują na zachowania agresywne dzieci?
Wyniki badań wskazują, iż w przedszkolach największy nacisk kładzie się na wzmacnianie pożądanych zachowań dzieci. Nauczyciele mają jednak problem z umiejętnym reagowaniem na zachowania agresywne dzieci. Uzyskane wyniki stanowią przyczynek do modernizacji sposobów kształcenia i dokształcania nauczycieli przedszkoli, tak aby czuli się oni pewni swoich umiejętności i działań w zakresie reagowania na zachowania agresywne dzieci.
Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym stanowią ważki problem badawczy oraz wychowawczy, umiejętne przeciwdziałanie oraz reagowanie na nie jest decydujące dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- Downloads
- Published
- 2017-12-30
- Issue
- No. 6 (2017)
- Section
- On the border of fields
- License
-
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Pierzchała, Developing social skills of pre-school and early-school children on the basis of transactional analysis assumptions. The characteristics of the Little Professor University programme , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Natalia Pendziałek, The experience of online grooming in the perspective of “digital natives” , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Transactional Emoticons , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Joanna Grabowska, mgr, Ego states of the Students and Their Perception of Chosen Elements of the Image of Own Family Life , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarka Wencel, Perception of the sexual sphere of older people by young people, taking into account ageism attitudes and the level of their own sexual satisfaction , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Joanna Miecznik-Warda, Polish Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Cognitive Educational Transaction: Assessment and Mediation of Pupil’s Cognitive Capacities , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Borda, ks. dr, Bożena Marzec, dr, The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)