Aspekty wychowawcze w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych (na przykładzie techników kształcących w zawodzie technik hotelarstwa)
pdf

Słowa kluczowe

wychowanie
cele wychowawcze
program wychowawczo-profilaktyczny
nauczyciel przedmiotów zawodowych
uczniowie technikum
technik hotelarstwa

Abstrakt

W artykule omówiono aspekty wychowawcze w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych w technikach kształcących w zawodzie technik hotelarstwa. Przybliżono wyniki badań własnych, w których sformułowano problem badawczy w postaci pytania: Jak nauczyciele przedmiotów zawodowych w technikach hotelarskich realizują funkcję wychowawczą? Badania miały charakter jakościowy. Wzięło w nich udział 9 nauczycieli przedmiotów zawodowych (nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciel praktycznej nauki zawodu) z dwóch szkół. Podczas badań wykorzystano metodę wywiadu i metodę analizy dokumentów. Z programów wychowawczo-profilaktycznych obowiązujących w badanych szkołach pozyskano cele wychowawcze oraz opis ucznia kończącego technikum. Dokonano analizy, w jakim zakresie są one realizowane podczas lekcji z przedmiotów zawodowych.

pdf

Bibliografia

Baranowska, W. (2014). Proces kształcenia nauczycieli, ich kompetencje wychowawcze oraz pojmowanie wychowawczej funkcji polskiej szkoły ponadgimnazjalnej. Perspektywy edukacyjno-społeczne, 2, 5-13.

Broniarz, S., Czyżkowska, D., Federowicz, M., Misiuk, T., Osial, W., Pacewicz, A. Wiśniewski, J. Zybała, A. (2019). Funkcje wychowawcze szkoły i edukacja moralna w Polsce. Studia z Polityki Publicznej. Szkoła Główna Handlowa, 4, 137-168. https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/czasopisma/kwartalnik_szpp/Documents/Nr%204%20(24)%202019/_dyskusja_czescFunkcje_wychowawcze_szko%C5%82y_i_edukacja_moralna_wPolsce.pdf

Kopeć, K. (2008). Nauczyciel – pomiędzy wykładowcą a wychowawcą. W: P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska (red.). Edukacja bez granic – mimo barier. Przestrzeń tworzenia (s. 102-106), t. 1. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5495/Nauczyciel_-_pomi%c4%99dzy_wyk%c5%82adowc%c4%85_a_wychowawc%c4%85.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Rozporządzenie MEiN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego Dz. U. 2019 poz. 991. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000991/O/D20190991-04.pdf

Rozporządzenie MEiN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia Dz. U. 2018 poz. 467.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000467/O/D20180467.pdf

Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.