Abstrakt
Zapomnieliśmy, jaka jest zasadnicza natura dzieciństwa. Dorosły nie odkrył jeszcze, że tracąc zdolność zabawy, dojrzałość osiąga ponownie jak „dziecko”. Ono bowiem poddaje się potrzebie nieustępliwego wchodzenia w konflikty, zachłannie i kurczowo próbując zawładnąć światem. Miłość jest fundamentem dla zabawy pierwotnej i dla optymalnego uczenia się. Dziecięca zabawa pierwotna ukazuje, że poczucie dobroci jest jednym z najważniejszych odkryć w naukach neurologicznych; jesteśmy zaprogramowani na połączenie się. Kochający mózg służy jako baza zarówno dla naszego długoterminowego biologicznego przeżycia, jak i dla naszego rozwoju kulturowego. Taki prospołeczny mózg wytwarza inny rodzaj struktur emocjonalnych i alternatywną, bezpieczną fizycznie reakcję, którą odpowiada na świat. Używając tych nowych fizycznych i emocjonalnych umiejętności, stwarzamy odmienny rodzaj relacji międzyludzkich.
Bibliografia
Aron, A.(1997). The experimental Generation of Interpersonal Closeness: A Procedure and Some Preliminary Findings. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 363–377.
Austin, J.H. (1998). Zen and the Brain. Cambridge. MA.: MIT Press.
Berns, G. (2008). Iconoclast. Boston: Harvard Business Press.
Berry, W. (2007). Conversations With Wendell Berry. Jackson: University Press of Mississippi.
Brother Steindl-Rast, D. (2010). Deeper Than words. New York: Image books.
Brown, E. (2012). Exposure to violence in children harms DNA, study says.The Los Angeles Times, April 25.
Buber, M. (1923). I and Thou. Berlin: Shocken. Cole, K.C. (2006).Conversations With The Cosmos. Orlando: Harcourt.
Coleman, B., Green M. & Jalai Al-Din Rumi. (1997). The Iluminated Rumi. New York: Broadway Books.
Davidson, R., Harrington, A. (2002). Visions of Compassion. New York: Oxford University Press.
Gardner, H. (1993). Creating Minds. New York: Basic Books.
Garmezy, N., Rutter, M. (1983). Stress, Coping, and Development in Children. New York: McGraw-Hill.
Goleman, D. (2003). Destructve Emotions. A Dialogue with the Dalai Lama. London: Bloomsbury.
Goleman, D. (2006). Social Intelligence. New York: Bantam.
Iacobini, M. (2009). Mirroring People. London: Picador.
Isaacson, W. (2007). Einstein. New York: Simon & Schuster.
Keller, E.F. (1983). A Feeling for the Organism. The life and work of Barbara McClintock. New York: A.W.H. Freeman/Owl Book.
Kieran, K. & Rodriguez, O. (1976). The Collected Works of St. Teresa of Avila. Washington, D.C.: ICS Publications.
Kornfield, J. (2008). The Wise Heart. New York: Bantam.
Kornfield, J. (2009). The Wise Heart. New York: Bantam Books.
Kristof, N.D. (2008). Terrorism that’s personal. International Herald Tribune. December 1 9, 7.
Lifton, B.J. (1988). The King of Children. New York: American Academy of Pediatrics.
McTaggart, L. (2008). The Field. New York: Harper.
Mother Teresa of Calcutta and Brother Roger of Taize. (1987). Meditations on the Way of The Cross. New York: The Pilgrim Press.
Mother Teresa at 100. Time. (2010). New York: Time/Life Books.
Newberg, A. (2001). Why God Won’t Go Away. New York: Random House.
Pert, C.B. (2006). Everything you need to know to feel Go (o) d. Hay House.
Raghu, R. (2004). Mother Teresa: A Life of Dedication. New York: Harry N. Abrams.
Siegel, D.J. (2007). The Mindful Brain. New York: Norton.
Strogatz, S. Sync.(2003). New York: Hyperion.
The Dalai Lama, Chan V. (2004). The Wisdom of Forgiveness. London: Hodder & Stoughton.
Tutu, Archbishop Desmond. (2010). Made For Goodness. New York: Harper One.
UN Declares 2014 A Devastating Year For Millions of Children. Reuters. http://www.reuters.com/article/us-children-un-idUSKBN0JM19220141208 (August 12, 2014).
Vardey, L. (1995). God In All Worlds. New York: Vintage.
Weber, R. (1986). Dalogues With Scientists and Sages. London: Routledge & Kegan Paul.
L.A.’s War-Weary Children. (2003). Los Angeles Times. August 11.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.