Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.13Keywords:
lifelong learning, permanent education, IT society, IT technology, e-educationAbstract
The pace of civilization changes taking place in our country causes radical changes in all spheres of life, which is also reflected in the educational reality.
Competitiveness of the labor market, globalization processes and the development of new technologies necessitate the necessity of lifelong education as a key factor determining both personal development and life success, as well as the stable development of society and the knowledge-based economy.
Therefore, the concept of lifelong learning is becoming more and more important, in the implementation of which the newest information and communication technologies play a special role. The computer network offers enormous possibilities of reaching information, searching for it, storing and processing it.
Information technology available at any time and place, enabling constant access to knowledge and adapting the pace of learning to the individual needs of the student, is an extremely important tool for the implementation of the tasks of modern lifelong education.
Downloads
References
Aouil, B., Kajdasz-Aouil, M. (2007). Internet jako środowisko komunikacyjne. W: M. Tanaś (red.), Kultura i język mediów. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Apple M.W. (2013). Can Education Change Society? New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.
Becker, G. S. (1993). Human Capital. Chicago: University of Chicago Press.
Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogaj, A., Kwiatkowski, S. (2006). Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cęcelek, G. (2005). Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Edukacja Dorosłych, 4 (49).
Cęcelek, G. (2009a). Rola e-learningu w realizacji założeń edukacji ustawicznej. W: A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk (red.), Paradygmaty współczesnej pedagogiki. Siedlce: Akademia Podlaska. Siedleckie Towarzystwo Naukowe. Pedagogium.
Cęcelek, G. (2009b). Technologia informacyjna jako ważny komponent współczesnej edukacji. Płockie Studia Dydaktyczne, 21.
Cęcelek, G. (2010). Technologia informacyjna w procesie edukacji: szanse i zagrożenia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1.
Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (przetł. z franc. Wiktor Rabczuk). Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Dyrda M. J. (2009). Pedagogika społeczna. O aspiracjach, jakości i sensie życia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Gajda, J. (2007). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Izdebska J. (2007), Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka. W: E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juszczyk, S. (2007a). Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Towarzystwo Naukowe PWN.
Juszczyk S. (2007b). Edukacja na odległość. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2.
Klim-Klimaszewska, A. (2009), E-learning in the proces of education at the higher education institution. W: Conference proceedings ICERI 2009. International Conference of Education, Researche and Innovation Madrid (Spain), 16-18 November 2009, Ed. IATED, Valencia (Spain) 2009.
Kołaczek, B. (2004). Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowania. Uwarunkowania. Wyrównywanie szans. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Kramek, Z. (2005), Technologie e-learning w rozwoju kadr eksploatacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006), Znaczenie edukacji informatycznej na konkurencyjnym rynku pracy. W: W. Walat (red.), Technika – informatyka – edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej. Tom VI. Rzeszów: Uniwersytet rzeszowski.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2008), Rola kształcenia ustawicznego w świetle dynamicznych przemian na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Kwiatkowski, S. M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Montwiłł, W. (2006). Kształcenie na odległość – wybór czy konieczność? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Musioł, M. (2007). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Okoń, W. (2001). Nowy Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przyborowska, B. (2008). Rola metadanych w procesie zarządzania treściami e-learningowymi. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Schultz, T.W. (1976). Investment in Human Capital The Role of Education and Research. New York: Free Press.
Sysło, M. M. (2004). Technologia informacyjna jako element i narzędzie ustawicznego kształcenia społeczeństwa. W: J. Moos (red.) Edukacja społeczeństwa informacyjnego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Tanaś, M. (2005). Dydaktyczne granice użyteczności komputerów. W: M. Tanaś (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: Wydawnictwo Mikom.
Wołk, Z. (2007), E-learning jako komponent elastycznego układu kształcenia ustawicznego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Grażyna Cęcelek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license