Gry w relacji nauczyciel-dyrektor szkoły
- Autor
-
-
-
Bartłomiej Przybylski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, gry, szkoła, nauczyciel, dyrektor
- Abstrakt
-
W artykule opisano kilka spośród tych gier w rozumieniu analizy transakcyjnej, które mogą występować w relacji pomiędzy nauczycielem a dyrektorem szkoły. Pomimo nadania tym grom nowych nazw, korespondujących ze środowiskiem szkolnym, nawiązują one w części do gier obszernie już opisanych w literaturze przedmiotu. Aby artykuł był zrozumiały także dla osób nieobeznanych z teorią analizy transakcyjnej, wprowadzono pojęcia teoretyczne niezbędne do zrozumienia i analizy prezentowanych przypadków. Omówiono tę specyfikę funkcjonowania szkoły jako miejsca pracy, która znajduje odzwierciedlenie w formach gier spotykanych w środowisku szkolnym. Zaprezentowano pięć przykładowych gier i szczegółowo przeanalizowano dwie hipotetyczne sytuacje, w których doszło do gry. Końcowe refleksje wzbogacono o wnioski na temat konsekwencji gier występujących w relacjach dyrektor-nauczyciel oraz o sposoby wychodzenia z gier i redukowania ich negatywnych następstw.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Berne, E. (2019). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Berne, E. (2017). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydanie V. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Cierpiałkowska, L., Nowicka-Gawęcka, H. (2005). Wybrane zagadnienia z analizy transakcyjnej. Gestalt 62(1), 5–29.
Harwas-Napierała, B. (2005). Etyczne aspekty manipulacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 18, 247–259.
Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.
Karpman, S.B. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin 7(26), 39–43.
Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
- Pobrania
- Opublikowane
- 31.12.2019
- Numer
- Nr 8 (2019)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2019 Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Tony White, Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Dorota Pankowska, dr hab. prof UMCS, Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Dorota Gębuś, dr, Nakazy i zakazy rodzicielskie a kreatywność jednostki. Źródła inhibitorów twórczości w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Paulina Ratajczak, Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Joanna Grabowska, Obszary zastosowań analizy transakcyjnej. Kwerenda biblioteczna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Justyna Józefowicz, Skuteczna szkoła w kryzysie COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Dorota Gębuś, dr, Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, Na przekór zakazom - o przekornej decyzji w odpowiedzi na zakaz , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Lidia Cierpiałkowska, Prof. zw. dr hab., Anna Frączek, mgr, Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agata Szekiełda, Anna Jaskulska, Dawno, dawno temu, w gabinecie superwizora... , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)