Edukacja przez sztukę: artysta w szkole
- Autor
-
-
Małgorzata Minchberg, mgr
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja kulturowa, edukacja przez sztukę, edukacja kulturalna, projekty edukacyjne, edukacja artystyczna, artysta w szkole, pedagogika twórczości, konektywizm
- Abstrakt
-
W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamię- tywanie. Działania na styku sztuki i nauki (wg teorii STEAM) prowadzone przez artystów w polskich szkołach są tego przykładem. Działający od 2016 program Centrum Edukacji Obywatelskiej p.n. Rezydencje Artystyczne. Sztuka Zaangażowania wpisuje się w nowe trendy edukacyjne, gdzie działania twórcze i sztuka prowadzą do nabywania wiedzy i umiejętności w przeróżnych kierunkach. W wyniku doświadczeń jednej z rezydujących artystek i grupy nastolatków z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 8 w Radości został wypracowany pewien model współpracy pomiędzy artystą a szkołą, zgodny z nowymi trendami pedagogiki, który zostanie przedstawiony w tym artykule. Celem opisanych działań było wprowadzenie do systemu edukacji przez osobę artysty-edu-katora konektywnych i twórczych metod, które poprowadziły uczestników do współdziałania sta- nów Ja.
W pierwszym podrozdziale autorka nakierowuje na główną korzyść, którą uczestnicy uzyskująpodczas udziału w tego typu projektach artystyczno-edukacyjnych, gdzie proces twórczy prowadzi do holistycznego rozwoju i poszerza spektrum postrzegania otaczającego świata. Następnie wyeksponowano zasoby, które wnosi artysta w tym procesie, odpowiadając na zaobserwowane, wielopłaszczyznowe potrzeby grupy nastolatków. W kolejnych częściach artykułu przedstawiono najważniejsze środki edukacyjne i narzędzia sztuki użyte w trakcie zainicjowanego procesu, przy czym wyodrębniono „współpracę międzyśrodowiskową” w osobnym podrozdziale, jako fundamentalny element tego typu działania.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Hady, Budowanie relacji w szkole przez odpowiadanie na indywidualne potrzeby uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem Process Communication Model® , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Włodzimierz Świątek, mgr, Rola psychoterapeuty w pracy z ofiarami i sprawcami przemocy szkolnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Włodzimierz Świątek, dr, Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Beata Górnicka, Disability in the perception of students. Results of research on attitudes toward people with disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Krystyna Moczia, (Nie)codzienność choroby. Kalejdoskop kolorów, zapachów i smaków w szpitalnej szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Paulina Ratajczak, Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Sari van Poelje, Anne de Graaf (red.) (2021). New Theory and Practice of Transactional Analysis in Organizations: On the Edge (1st ed.). London – New York: Routledge Taylor & Francis Group, ss. 202 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.