Edukacja przez sztukę: artysta w szkole
- Autor
-
-
Małgorzata Minchberg, mgr
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja kulturowa, edukacja przez sztukę, edukacja kulturalna, projekty edukacyjne, edukacja artystyczna, artysta w szkole, pedagogika twórczości, konektywizm
- Abstrakt
-
W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamię- tywanie. Działania na styku sztuki i nauki (wg teorii STEAM) prowadzone przez artystów w polskich szkołach są tego przykładem. Działający od 2016 program Centrum Edukacji Obywatelskiej p.n. Rezydencje Artystyczne. Sztuka Zaangażowania wpisuje się w nowe trendy edukacyjne, gdzie działania twórcze i sztuka prowadzą do nabywania wiedzy i umiejętności w przeróżnych kierunkach. W wyniku doświadczeń jednej z rezydujących artystek i grupy nastolatków z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 8 w Radości został wypracowany pewien model współpracy pomiędzy artystą a szkołą, zgodny z nowymi trendami pedagogiki, który zostanie przedstawiony w tym artykule. Celem opisanych działań było wprowadzenie do systemu edukacji przez osobę artysty-edu-katora konektywnych i twórczych metod, które poprowadziły uczestników do współdziałania sta- nów Ja.
W pierwszym podrozdziale autorka nakierowuje na główną korzyść, którą uczestnicy uzyskująpodczas udziału w tego typu projektach artystyczno-edukacyjnych, gdzie proces twórczy prowadzi do holistycznego rozwoju i poszerza spektrum postrzegania otaczającego świata. Następnie wyeksponowano zasoby, które wnosi artysta w tym procesie, odpowiadając na zaobserwowane, wielopłaszczyznowe potrzeby grupy nastolatków. W kolejnych częściach artykułu przedstawiono najważniejsze środki edukacyjne i narzędzia sztuki użyte w trakcie zainicjowanego procesu, przy czym wyodrębniono „współpracę międzyśrodowiskową” w osobnym podrozdziale, jako fundamentalny element tego typu działania.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Marta Ewa Niemiec, Determinants of functional diagnosis and strategies of work in school relations with students with diverse educational needs - in the opinions of teachers and students of special education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Bogusław Śliwerski, prof. dr hab., Czy Akademia Khana zrewolucjonizuje także polską edukację? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Wiga Bednarkowa, dr hab.prof. AJD, [rec.] Jagieła, J. (2015). Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Monika Czyżewska, Ewa Duda, Magda Lejzerowicz, Anna Perkowska-Klejman, Ada Sarnat-Ciastko, Edyta Zawadzka, Tutoring: znaczenia nadawane pojęciu przez tutorów. Analiza pola semantycznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Eunika BARON-POLAŃCZYK, Gry komputerowe w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży – raport z badań opinii uczniów i nauczycieli , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Eunika Baron-Polańczyk, Skutki oddziaływania ICT – chaos i ”zagubienie” informacyjne w opinii uczniów i nauczycieli , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Joanna Miecznik-Warda, Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.