Disability in the perception of students. Results of research on attitudes toward people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.15Słowa kluczowe:
Słowa kluczowe: postawy wobec osób z niepełnosprawnością, studenci kierunków pedagogicznych, studenci kierunków niepedagogicznychAbstrakt
Niepełnosprawność w percepcji studentów. Wyniki badań nad postawami wobec osób z niepełnosprawnością
Celem prezentowanego artykułu jest ukazanie wybranych wyników badań dotyczących postrzegania osób niepełnosprawnych i postaw wobec tej grupy deklarowanych przez studentów kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych.
Prezentowane badania przeprowadzono w grupie 110 osób, podzielonych na dwie równoliczne podgrupy: 55 studentów kierunków pedagogicznych i 55 studentów kierunków niepedagogicznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Przedstawione badanie pilotażowe pozwala na sformułowanie następujących wniosków:
1. Większość badanych studentów pozytywnie postrzega osoby z niepełnosprawnością i wykazuje wobec nich pozytywne postawy społeczne, przy czym postawy ambiwalentne występują istotnie rzadziej. Pojawiają się również nieliczne deklaracje negatywne, ale są one stosunkowo rzadkie.
2. Różnice pomiędzy studentami kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych w zakresie postaw wobec osób niepełnosprawnych są stosunkowo niewielkie i generalnie nieistotne statystycznie. Istotność statystyczną stwierdzono tylko w jednym przypadku, dotyczącym emocjonalnych i wolicjonalnych komponentów negatywnych postaw (w szczególności przekonania, że osoby niepełnosprawne są „ciężarem” dla rodziny i społeczeństwa). Sytuacja ta wymaga dalszej analizy.
3. Można przypuszczać, że deklarowane przez studentów postawy wobec osób z niepełnosprawnością są związane z różnymi innymi czynnikami, które wpływają na ich ogólną percepcję społeczną, zinternalizowane wzorce zachowań interpersonalnych oraz, co najważniejsze, bezpośrednie interakcje z osobami z niepełnosprawnością.
Downloads
Bibliografia
Aronson, E., Wilson,T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo ZYSK i S-KA.
Chan, M., Zoellick, R. B., (2013). Światowy raport o niepełnosprawności WHO. In: Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr I(6).
Gazdulska, M. (2008). Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare, 25, (pp. 281-288).
Gąciarz, B. (2014). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych jako wyzwanie dla nauki i praktyki społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), (pp. 7-14).
Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J - Paedagogia, vol. 28, 1, (pp. 33-43).
Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Larkowa, H. (1970). Postawy otoczenia wobec inwalidów. Warszawa: PZWL.
Marszałek, L. (2007), Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare, 24, (pp. 339-353).
Mika, S. (1972). Wstęp do psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Segiet, K. (2015). Rodzina jako przestrzeń życia (dla) współczesnej młodzieży. In: K. Segiet (eds.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych (pp. 35-45). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Komunikat z badań CBOS (2007). BS/ 169/2007. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_169_07.PDF. Pobrane 10 kwietnia 2024.
Sękowski, A. E. (1994). Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Tomczyszyn, D., Pańczuk, A., Szepeluk A. (2022). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnościami. In: Niepełnosprawność i rehabilitacja, 2, (pp. 33-48).
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Górnicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji