Interinstitutional support and deinstitutionalization of social services for individuals with disabilities as a context for inclusive education
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- wsparcie społeczne, inkuzja, współpraca, deinstytucjonalizacja, normalizacja
- Abstrakt
-
Wsparcie międzyinstytucjonalne a deinstytucjonalizacja usług społecznych dla osób z niepełnosprawnościami jako kontekst edukacji włączającej
Artykuł ukazuje dwa pozornie sprzeczne trendy w organizacji usług społecznych dla osób z niepełnosprawnościami: doskonalenie funkcjonowania instytucji udzielających wsparcia poprzez współpracę międzyinstytucjonalną oraz deinstytucjonalizację, uznawaną za priorytet w polityce społecznej. Nie muszą być one jednak traktowane jako wykluczające się. Celem artykułu jest przybliżenie pedagogom pojęcia i założeń procesu deinstytucjonalizacji - słabo rozpoznawalnego w środowisku oświatowym, oraz dopełniających go (i wbrew pozorom niesprzecznych) procesów (neo)instytucjonalizacji i reinstytucjonalizacji. Deinstytucjonalizacja nie dotyczy bezpośrednio tego resortu, ale kształtuje realia wsparcia środowiskowego dla uczniów z niepełnosprawnością w edukacji włączającej. Artykuł przedstawia polskie innowacyjne rozwiązania kooperacji (Kręgi Wsparcia, Kooperacje 3D, Model Wsparcia Międzysektorowego).
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Bodnieks, V. (2020). The new institutionalism: A tool for analysing defence and security institutions. Security and Defence Quarterly, 32(5), 83–94. https://doi.org/10.35467/sdq/130903
Model Kooperacje 3D. (n.d.). Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Katowicach. https://3d.rops-katowice.pl/model-kooperacje-3d/
Instytucjonalizacja. (n.d.). W Słownik Języka Polskiego (PWN). https://sjp.pwn.pl/slowniki/instytucjonalizacja.html
Foucault, M. (2020). Bezpieczeństwo: Terytorium: Populacja. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Instytucja. (n.d.). W Wielki Słownik Języka Polskiego WSJP. https://wsjp.pl/haslo/podglad/11925/instytucja/3050576/organizacja
Grewiński, M., Lizut, J., & Rabiej, P. (Eds.). (2024). Ogólnopolska diagnoza deinstytucjonalizacji usług społecznych na terenie 16 województw Polski. ROPS Toruń / Uczelnia Korczaka, Elipsa. https://uodi.uw.edu.pl
Hall, P., & Taylor, C. R. (1996). Political science and the three new institutionalisms. Political Studies, 44(5), 936–957. https://la.utexas.edu/users/chenry/core/Course%20Materials/Hall&TaylorPolStuds/9705162186.pdf
Immergut, E. M. (1998). The theoretical core of the new institutionalism. Politics and Society, 26(1), 5–34. https://www.miguelangelmartinez.net/IMG/pdf/1998_Immergut_New_institutionalism_PS.pdf
Model Wsparcia Międzysektorowego (MWM) (n.d.). Uniwersytet Śląski w Katowicach. https://mwm.us.edu.pl/
Jachimczak, B., & Podgórska-Jachnik, D. (2023). Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jordan, P., Świeczkowska, K., & Żyta, A. (2024). Środowiskowy model kręgów wsparcia realizowany przez placówki i/lub organizacje. Propozycja na rzecz deinstytucjonalizacji. Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło Gdańsk.
Krajewski, M. (2020). Po co nam instytucje kultury? Małopolski Instytut Kultury. https://mik.krakow.pl/publikacje/marek-krajewski-po-co-nam-instytucje-kultury/
Krakowiak-Drzewiecka, M. (2017). Badanie instytucji: dylematy, metody, doświadczenia. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 20(2), 31–43. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.2.03
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kwiek, M. (2015). Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(46), 41–74. https://doi.org/10.14746/nsw.2015.2.2
Modele kooperacji. Księga Rekomendacyjna. (2021). Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie. https://liderzykooperacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/Księga_rekomendacyjna_do_umieszkania-w-sieci.pdf
National Council for Special Education (NCSE). (2024). An inclusive education for an inclusive society: Policy advice paper on special schools and classes.
Olsen, J. P. (2010). Governing through institution building. Institutional theory and recent European experiments in democratic organization. Oxford University Press.
Pieliński, B. (2013). Instytucjonalizmy a polityka społeczna. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 12, 25–43. https://www.problemypolitykispolecznej.pl/pdf-123084-51242?filename=Institutionalism%20and.pdf
Powell, W. W., & Bromley, P. (2015). New institutionalism in the analysis of complex organizations. In D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (2nd ed., Vol. 16, pp. 764–769). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.32181-X
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Łodzi. (2023). Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla województwa łódzkiego na lata 2023-2025. https://rcpslodz.pl/rcps-lodz-t20/aktualnosci-a26/regionalny-plan-rozwoju-uslug-spolecznych-i-deinstytucjonalizacji-dla-wojewodztwa-lodzkiego-na-lata-2023-2025-r474
Szkoła w kręgach wsparcia. (n.d.). Projekt „Bezpieczna przyszłość Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – testowanie modelu”. PSONI Koło w Gdańsku / Stowarzyszenie BORIS. https://kregiwsparcia.pl/szkola-w-kregach-2/
Sekułowicz, M., & Podgórska-Jachnik, D. (2020). Słowo wstępne. Wybrane problemy autyzmu oraz inne aktualne wyzwania inkluzji społecznej i edukacyjnej. Edukacja, 2(153), 5–9.
Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 (2021). https://dziennikustaw.gov.pl/MP/rok/2021/pozycja/218
Strategia rozwoju usług społecznych. Polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.) (2022). MP, 767.
Šiška, J., & Beadle-Brown, J. (2020). Report on the transition from institutional care to community-based services in 27 EU member states. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33643.77607
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Podgórska-Jachnik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Kropiewnicka-Mielko, Szkoła wielokulturowa. Tożsamość i system wartości uczniów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Milena Miałkowska-Kozaryna, Do Studies Provide Knowledge, Skills, and Social Competences – Are You Sure? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Magdalena Wójcik, Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Osobiste i społeczne wymiary działalności teatralnej osób ze spektrum autyzmu na przykładzie grupy teatralnej „Autentyczni Artyści” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.