Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study

Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.25

Słowa kluczowe:

visual arts, intellectual disability, special educator, art

Abstrakt

Wiedza pedagogów specjalnych na temat twórczości plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną - doniesienia z badania pilotażowego

Celem publikacji jest przedstawienie wycinka badań pilotażowych dotyczących wiedzy pedagogów specjalnych na temat twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Problem badawczy polegał na określeniu poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej pedagogów specjalnych na temat aktywności artystycznej ich podopiecznych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w grupie 91 respondentów – czynnych zawodowo pedagogów specjalnych. Wyniki wskazują na niewielką ilość wiedzy teoretycznej, ale jednocześnie na gotowość pedagogów specjalnych do angażowania się w promowanie i wspieranie twórczości. Uzyskane wyniki mogą stanowić wskazówkę, jak pogłębiać wiedzę na ten temat i wykorzystywać talent osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zwiększania jej poczucia własnej wartości, budowania poczucia sprawczości oraz samostanowienia.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Agnieszka Żabińska - Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego

Agnieszka Żabińska

Bibliografia

Gajdzica, Z. (2011). On art in the lives of people with disabilities. Some remarks from the point of view of an educator and pedagogy. In: B. Stalmach, U. Bańcerek (eds.) Rola oraz aspekt artystyczny twórczości osób niepełnosprawnych intelektualnie. Post-conference materials. Katowice: Wydawnictwo Muzeum Śląskiego, pp. 11-17.

Gąciarz, B. Rethinking disability anew. From welfare state institutions to social integration and activation. Sociological Studies 2014, 2(213). S. 21-22.

Yurkov, W. (2003). Taming the world. Catalogue of the exhibition. Warsaw: CCA - Ujazdowski Castle.

Majewska, B. (1974). Art different, art the same. Warsaw: WAiF Publishing House.

Pawlik, S. (2016). Possibilities of presentation and dissemination of art of people with intellectual disabilities. Pedagogical Forum 2016/1, pp. 349-360.

Podgórska-Jachnik, D. (2007). To meet the Other in the process of educational integration. In: B. Jachimczak, B. Olszewska, D. Podgórska-Jachnik (eds.) The place of the Other in contemporary educational science. In search of positivity. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UAM, p. 243.

Zamojska, E. ‘Cage without a door and without a key’. Analysis of cognitive and ethical aspects of selected artistic representations of disability and people with disabilities. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, No. 16/2017, pp. 143-162.

Dam, A. (2013). A different perspective. Art brut in Poland. Catalogue of the exhibition. Włocławek: Museum of the Kujawski and Dobrzyńska Lands.

Żabińska, A. (2022). Artists with intellectual disabilities and schizophrenia in the Art Brut trend. Popularization of their work in Poland 2010-2020. Warsaw: Wydawnictwo APS.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Żabińska, A. (2024). Special educators’ knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.25

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...