Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study

Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.25

Słowa kluczowe:

visual arts, intellectual disability, special educator, art

Abstrakt

Wiedza pedagogów specjalnych na temat twórczości plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną - doniesienia z badania pilotażowego

Celem publikacji jest przedstawienie wycinka badań pilotażowych dotyczących wiedzy pedagogów specjalnych na temat twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Problem badawczy polegał na określeniu poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej pedagogów specjalnych na temat aktywności artystycznej ich podopiecznych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w grupie 91 respondentów – czynnych zawodowo pedagogów specjalnych. Wyniki wskazują na niewielką ilość wiedzy teoretycznej, ale jednocześnie na gotowość pedagogów specjalnych do angażowania się w promowanie i wspieranie twórczości. Uzyskane wyniki mogą stanowić wskazówkę, jak pogłębiać wiedzę na ten temat i wykorzystywać talent osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zwiększania jej poczucia własnej wartości, budowania poczucia sprawczości oraz samostanowienia.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Agnieszka Żabińska - Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego

Agnieszka Żabińska

Bibliografia

Gajdzica, Z. (2011). O sztuce w życiu osób niepełnosprawnych: Kilka uwag z punktu widzenia pedagoga i pedagogiki. In L. Jodliński, B. Stalmach, & U. Bańcerek (Eds.), ONI: Rola oraz aspekt artystyczny w twórczości osób niepełnosprawnych intelektualnie. Materiały pokonferencyjne (pp. 11–17). Muzeum Śląskie.

Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo: Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 15–24.

Jurkow, W. (2003). Oswajanie świata: Katalog wystawy. Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie.

Majewska, B. (1974). Sztuka inna, sztuka ta sama. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Pawlik, S. (2017). Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Forum Pedagogiczne, 6(1), 349–360. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.24

Podgórska-Jachnik, D. (2007). Na spotkanie z Innym w procesie integracji edukacyjnej. W B. Jachimczak, B. Olszewska i D. Podgórska-Jachnik (Red.), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu (s. 243). Łódź: Wydawnictwo Satori.

Speck, O. (2015). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Wydawnictwo Harmonia.

Zamojska, E. (2018). „Klatka bez drzwi i bez klucza”. Analiza aspektów poznawczych i etycznych wybranych przedstawień artystycznych niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnościami. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (16), 143–162. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.09

Zapora, A. (2013). Inne spojrzenie. Art brut w Polsce [Katalog wystawy]. Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Żabińska, A. (2022). Artyści z niepełnosprawnością intelektualną i schizofrenią w nurcie Art Brut. Popularyzacja ich twórczości w Polsce w latach 2010–2020. Wydawnictwo APS.

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Żabińska, A. (2024). Special educators’ knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13), 419–435. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.25

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...