Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study

Autor
Słowa kluczowe:
visual arts, intellectual disability, special educator, art
Abstrakt

Wiedza pedagogów specjalnych na temat twórczości plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną - doniesienia z badania pilotażowego

Celem publikacji jest przedstawienie wycinka badań pilotażowych dotyczących wiedzy pedagogów specjalnych na temat twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Problem badawczy polegał na określeniu poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej pedagogów specjalnych na temat aktywności artystycznej ich podopiecznych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w grupie 91 respondentów – czynnych zawodowo pedagogów specjalnych. Wyniki wskazują na niewielką ilość wiedzy teoretycznej, ale jednocześnie na gotowość pedagogów specjalnych do angażowania się w promowanie i wspieranie twórczości. Uzyskane wyniki mogą stanowić wskazówkę, jak pogłębiać wiedzę na ten temat i wykorzystywać talent osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zwiększania jej poczucia własnej wartości, budowania poczucia sprawczości oraz samostanowienia.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Agnieszka Żabińska - Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego

    Agnieszka Żabińska

Bibliografia

Gajdzica, Z. (2011). O sztuce w życiu osób niepełnosprawnych: Kilka uwag z punktu widzenia pedagoga i pedagogiki. In L. Jodliński, B. Stalmach, & U. Bańcerek (Eds.), ONI: Rola oraz aspekt artystyczny w twórczości osób niepełnosprawnych intelektualnie. Materiały pokonferencyjne (pp. 11–17). Muzeum Śląskie.

Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo: Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 15–24.

Jurkow, W. (2003). Oswajanie świata: Katalog wystawy. Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie.

Majewska, B. (1974). Sztuka inna, sztuka ta sama. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Pawlik, S. (2017). Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Forum Pedagogiczne, 6(1), 349–360. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.24

Podgórska-Jachnik, D. (2007). Na spotkanie z Innym w procesie integracji edukacyjnej. W B. Jachimczak, B. Olszewska i D. Podgórska-Jachnik (Red.), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu (s. 243). Łódź: Wydawnictwo Satori.

Speck, O. (2015). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Wydawnictwo Harmonia.

Zamojska, E. (2018). „Klatka bez drzwi i bez klucza”. Analiza aspektów poznawczych i etycznych wybranych przedstawień artystycznych niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnościami. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (16), 143–162. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.09

Zapora, A. (2013). Inne spojrzenie. Art brut w Polsce [Katalog wystawy]. Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Żabińska, A. (2022). Artyści z niepełnosprawnością intelektualną i schizofrenią w nurcie Art Brut. Popularyzacja ich twórczości w Polsce w latach 2010–2020. Wydawnictwo APS.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Żabińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Żabińska, A. (2024). Special educators’ knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 419-435. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.25

Podobne artykuły

1-10 z 51

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.