Szczęście i nadzieja w świadomości młodego pokolenia – analiza percepcji i doświadczeń
- Autor
-
-
Bogumiła Bobik
Uniwersytet Śląski w Katowicach, WNS, Instytut Pedagogiki
-
- Słowa kluczowe:
- młode pokolenie, nadzieja, szczeście, wartości osobiste, badanie diagnostyczne
- Abstrakt
-
Artykuł prezentuje opinie studentów pedagogiki na temat nadziei, symboli szczęścia i wartości osobistych. Obejmuje część teoretyczną, w której opisano cechy generacji urodzonych po roku 1995 oraz zarysowano pojęcia nadziei i szczęścia. W części empirycznej opisano wyniki badań sondażowych diagnozujących poziom nadziei podstawowej oraz symbole i wartości utożsamiane przez młodych z pełnym i trwałym zadowoleniem z życia. W badaniu posłużono się kwestionariuszem Nadziei Podstawowej BHI-12 oraz Listą Wartości Osobistych.
Wyniki pozwalają stwierdzić, że u badanych poziom nadziei podstawowej utrzymuje się na dobrym poziomie. Ułatwia im to znajdowanie sposobu reagowania na stres i traumę, kształtuje szybkość i konstruktywność adaptacji do nowego środowiska społecznego, daje większe szanse na skuteczność oddziaływań edukacyjnych i ewentualnych terapeutycznych. Badani wskazują symbole szczęścia oraz tworzą listę wartości, których osiągnięcie prognozuje satysfakcję z życia.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Ansiewicz, U. (2023). Być, a nie mieć – aspiracje zawodowe pokolenia Z na podstawie wyników badań. Journal of Moderne Science, 3 (52), 504-514..
Boni, M. (2021). Młodzi 2020. W poszukiwaniu tożsamości. Raport. Warszawa: Wydawca Fundacja Batorego.
Czapiński, J. , Peeters, G. (1990). The onion theory of happiness: Basic concepts and cross-cultural test. In: N. Bleichrodt, P. J. D. Drenth (ed.), Contemporary issues in cross-cultural psychology (pp.196-206). Amsterdam: Swets & Zeitlinger B.V
Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Czapiński, J., Panek, T. (ed.) (2015). Social Diagnosis 2015. Objective and subjectiv Quality of Life in Poland (Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków). Rada Monitoringu Społecznego.
Czeżowski, T. (1989). O szczęściu. W: T. Czeżowski, Pisma z etyki i teorii wartości (s.195-197). Wrocław: Ossolineum.
Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Doroszewski, W. (2024). Szczęście. W: W. Doroszewskie (red.), Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrane: 10.07.2024 z https://sjp.pwn.pl/doroszewski/szczescie;5503643.html
Ericson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia, przeł. A. Żywiecki. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Erikson, E. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia, przeł. A. Gomola. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Fromm, E. (2017). Rewolucja nadziei, przeł. A. Kochan. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda.
Gajda, J. (2017). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z wobec pracy zawodowej i pracodawcy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomiczne we Wrocławiu, 491, 158-171..
Głombik, Cz. (1982). Oblicza szczęścia. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Griese, H.M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Juczyński, Z. (2012). Lista wartości osobistych. W: Z. Juczyński (red.), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Podręczni (s. 122-126). Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kaczor, M. (2014). Etyczno-społeczny wymiar pojęcia szczęścia – na podstawie definicji słownikowych. W: E. Kowalska, P. Prüfer, M. Kowalski (red.), Szczęście w wymiarze pedagogiczno-psychologicznym (s. 27-37). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kanasz, T. (2015). Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kozielecki, J. (2006). Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Lewis, M. Havland-Jones (2005). Psychologia emocji, przeł. M. Kacmajor. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Madan, J. (2022). Pokolenie Z wkracza na rynek pracy. Co to oznacza dla firm? Czy czeka je rewolucja w zarządzaniu? Zetki stawiają na zdrowie psychiczne. Strefa Biznesu. Pobrano: 10.06.2024 z: https://strefabiznesu.pl/pokolenie-z-wkracza-na-rynek-pracy-co-to-oznacza-dla-firm-czy-czeka-je-rewolucja-w-zarzadzaniu-zetki-stawiaja-na-zdrowie/ar/c3-16522245
Murawska, A. Edukacja jako troska o nadzieję człowieka. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Nosal, Cz. (1986). Mózg, prawdopodobieństwo, transgresja. Studia Filozoficzne, 3, 17-27.
Orlik, K. (2023). Makroekonomia behawioralna. Wydawnictwo Internetowe CeDeWu.
Pepliński, M. (2011). Władysława Tatarkiewicza analiza terminu szczęście. Filo-Sofija, 13-14, 663-674. Pobrano: 10.06.2024 z: file:///C:/Users/bogum/Downloads/353-683-1-SM.pdf
Popielarski, K. (1994). Nieetyczny wymiar osobowości. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Raport z badania CBOS Młodzież 2021. Pobrano: 12.06.2024 z: https://www.cinn.gov.pl
Rubacha, K. (2016). Metodologia badan nad edukacją. Wydawnictwo Editions Spotkania Spółka z o. o. S.K.A.
Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Pobrano: 11.06.2014 z: file:///C:/Users/bogum/OneDrive/Pulpit/do%20artyku%C5%82u/Suchodolska_Poczucie_jakosci_zycia_mlodych.pdf
Szafraniec, K. (2011). Raport Młodzi 2011. Raport Prezesa Rady Ministrów. Warszawa: Wydawnictwo IBRKK.
Tatarkiewicz, W. (2015). O szczęściu. Warszawa: PWN.
de Tchorzewski, A.M (2018). Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka. Studia Pedagogica Ignatina, 4, 31-54, DOI: 10.12775/SPI.2018.4.002
Torczyńska, M. (2013). Wartość, dobro, szczęście w koncepcji Tadeusza Czeżowskiego, 4(8), 91-106. Kultura i Wartości. Pobrano: 16.06.2021 z: http://kulturaiwartosci.journals.umcs.pl
Trzebiński, J., Zięba, M. (2003). Kwestionariusz Nadziei Podstawowej – BHI-12. Podręcznik, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Urbaniak-Zając, D. (2018). O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości. Przegląd Badań Edukacyjnych, 26, 121-138, DOI: 10.12775/PBE.2018.007
- Pobrania
- Opublikowane
- 08.12.2025
- Numer
- Nr 14 (2025)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin - raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2025 Bogumiła Bobik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarka Wencel, Perception of the sexual sphere of older people by young people, taking into account ageism attitudes and the level of their own sexual satisfaction , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Kropiewnicka-Mielko, Szkoła wielokulturowa. Tożsamość i system wartości uczniów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Yurii Pelekh, Dr. Nataliia Oksentiuk, Konceptualizacja Modelu Inteligencji Wartości w Ramach Kompleksowej Ramy Naukowo-Innowacyjnej: Podstawy Teoretyczne i Zasady Modelowania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Łęski, Pasywność w ujęciu analizy transakcyjnej a podatność użytkowników na cyberzagrożenia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sabina Pawlik, Osobiste i społeczne wymiary działalności teatralnej osób ze spektrum autyzmu na przykładzie grupy teatralnej „Autentyczni Artyści” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Krystyna Moczia, (Nie)codzienność choroby. Kalejdoskop kolorów, zapachów i smaków w szpitalnej szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
