Happiness and hope in the consciousness of the young generation - analysis of perception and experience
- Authors
-
-
Bogumiła Bobik
Uniwersytet Śląski w Katowicach, WNS, Instytut Pedagogiki
-
- Keywords:
- young generation, hope, happiness, personal values, diagnostic test
- Abstract
-
The article presents the opinions of pedagogy students about hope, symbols of happiness and personal values. It includes a theoretical part that describes the characteristics of the generation of people born after 1995 and outlines the concepts of hope and happiness. The empirical part describes the results of surveys diagnosing the level of basic hope and the symbols and values identified by young people with full and lasting satisfaction with life. The study used the BHI-12 Basic Hope Questionnaire and the Personal Values List.
The results allow us to conclude that the level of basic hope among the respondents remains at a good level. This makes it easier for them to find a way to respond to stress and trauma, shapes the speed and constructiveness of adaptation to a new social environment, and gives a greater chance for the effectiveness of educational and possible therapeutic interactions. Respondents indicate symbols of happiness and create a list of values whose achievement predicts life satisfaction.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Ansiewicz, U. (2023). Być, a nie mieć – aspiracje zawodowe pokolenia Z na podstawie wyników badań. Journal of Moderne Science, 3 (52), 504-514..
Boni, M. (2021). Młodzi 2020. W poszukiwaniu tożsamości. Raport. Warszawa: Wydawca Fundacja Batorego.
Czapiński, J. , Peeters, G. (1990). The onion theory of happiness: Basic concepts and cross-cultural test. In: N. Bleichrodt, P. J. D. Drenth (ed.), Contemporary issues in cross-cultural psychology (pp.196-206). Amsterdam: Swets & Zeitlinger B.V
Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Czapiński, J., Panek, T. (ed.) (2015). Social Diagnosis 2015. Objective and subjectiv Quality of Life in Poland (Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków). Rada Monitoringu Społecznego.
Czeżowski, T. (1989). O szczęściu. W: T. Czeżowski, Pisma z etyki i teorii wartości (s.195-197). Wrocław: Ossolineum.
Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Doroszewski, W. (2024). Szczęście. W: W. Doroszewskie (red.), Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrane: 10.07.2024 z https://sjp.pwn.pl/doroszewski/szczescie;5503643.html
Ericson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia, przeł. A. Żywiecki. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Erikson, E. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia, przeł. A. Gomola. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Fromm, E. (2017). Rewolucja nadziei, przeł. A. Kochan. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda.
Gajda, J. (2017). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z wobec pracy zawodowej i pracodawcy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomiczne we Wrocławiu, 491, 158-171..
Głombik, Cz. (1982). Oblicza szczęścia. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Griese, H.M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Juczyński, Z. (2012). Lista wartości osobistych. W: Z. Juczyński (red.), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Podręczni (s. 122-126). Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kaczor, M. (2014). Etyczno-społeczny wymiar pojęcia szczęścia – na podstawie definicji słownikowych. W: E. Kowalska, P. Prüfer, M. Kowalski (red.), Szczęście w wymiarze pedagogiczno-psychologicznym (s. 27-37). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kanasz, T. (2015). Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kozielecki, J. (2006). Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Lewis, M. Havland-Jones (2005). Psychologia emocji, przeł. M. Kacmajor. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Madan, J. (2022). Pokolenie Z wkracza na rynek pracy. Co to oznacza dla firm? Czy czeka je rewolucja w zarządzaniu? Zetki stawiają na zdrowie psychiczne. Strefa Biznesu. Pobrano: 10.06.2024 z: https://strefabiznesu.pl/pokolenie-z-wkracza-na-rynek-pracy-co-to-oznacza-dla-firm-czy-czeka-je-rewolucja-w-zarzadzaniu-zetki-stawiaja-na-zdrowie/ar/c3-16522245
Murawska, A. Edukacja jako troska o nadzieję człowieka. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Nosal, Cz. (1986). Mózg, prawdopodobieństwo, transgresja. Studia Filozoficzne, 3, 17-27.
Orlik, K. (2023). Makroekonomia behawioralna. Wydawnictwo Internetowe CeDeWu.
Pepliński, M. (2011). Władysława Tatarkiewicza analiza terminu szczęście. Filo-Sofija, 13-14, 663-674. Pobrano: 10.06.2024 z: file:///C:/Users/bogum/Downloads/353-683-1-SM.pdf
Popielarski, K. (1994). Nieetyczny wymiar osobowości. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Raport z badania CBOS Młodzież 2021. Pobrano: 12.06.2024 z: https://www.cinn.gov.pl
Rubacha, K. (2016). Metodologia badan nad edukacją. Wydawnictwo Editions Spotkania Spółka z o. o. S.K.A.
Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Pobrano: 11.06.2014 z: file:///C:/Users/bogum/OneDrive/Pulpit/do%20artyku%C5%82u/Suchodolska_Poczucie_jakosci_zycia_mlodych.pdf
Szafraniec, K. (2011). Raport Młodzi 2011. Raport Prezesa Rady Ministrów. Warszawa: Wydawnictwo IBRKK.
Tatarkiewicz, W. (2015). O szczęściu. Warszawa: PWN.
de Tchorzewski, A.M (2018). Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka. Studia Pedagogica Ignatina, 4, 31-54, DOI: 10.12775/SPI.2018.4.002
Torczyńska, M. (2013). Wartość, dobro, szczęście w koncepcji Tadeusza Czeżowskiego, 4(8), 91-106. Kultura i Wartości. Pobrano: 16.06.2021 z: http://kulturaiwartosci.journals.umcs.pl
Trzebiński, J., Zięba, M. (2003). Kwestionariusz Nadziei Podstawowej – BHI-12. Podręcznik, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Urbaniak-Zając, D. (2018). O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości. Przegląd Badań Edukacyjnych, 26, 121-138, DOI: 10.12775/PBE.2018.007
- Downloads
- Published
- 2025-12-08
- Issue
- No. 14 (2025)
- Section
- At the Crossroads of Disciplines – Research Reports
- License
-
Copyright (c) 2025 Bogumiła Bobik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Jarka Wencel, Perception of the sexual sphere of older people by young people, taking into account ageism attitudes and the level of their own sexual satisfaction , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Anna Kropiewnicka-Mielko, Multicultural school. Students’ identity and value system , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Prof. Yurii Pelekh, Dr. Nataliia Oksentiuk, Conceptualization of the Value Intelligence Model within a Comprehensive Scientific-Innovative Framework: Theoretical Foundations and Modeling Principles , The Educational Transactional Analysis: No. 14 (2025)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Zbigniew Łęski, Passivity in Transactional Analysis and the Susceptibility of Users to Cyber Threats , The Educational Transactional Analysis: No. 14 (2025)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Adults' dreams. The first step of characterization using transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Students of pedagogy on social relations at the beginning of the pandemic – in the light of a qualitative analysis of their personal and social reflectiveness , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Sabina Pawlik, Personal and social dimensions of the theatrical activity of people with autism spectrum on the example of the ‘Authentic Artists’ theater group , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Krystyna Moczia, The (un)commonness of being ill. The kaleidoscope of colours, smells, and tastes in hospital school , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Dorota Anna Siemieniecka, Communicators in e-learning – recommendations for teaching practice at the times of coronavirus COVID-19 – report from pilot research , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
You may also start an advanced similarity search for this article.
