Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Autor

  • Monika Adamska-Staroń Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Słowa kluczowe:

teoria, teorie pedagogiczne, hermeneutyka pedagogiczna, studenci

Abstrakt

Studiowanie teorii pedagogicznych. Perspektywa studentów pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie

Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań własnych, koncentrujących się wokół sensów i znaczeń nadawanych przez studentów pedagogiki UJD studiowaniu pedagogicznych teorii. Teorie (prądy, kierunki) pedagogiczne jako jeden z obszarów badań pedagogiki są dla badacza z wielu powodów interesujące. Obszar ten wyróżnia duża różnorodność, rozmaite dylematy czy kontrowersje. Różnorodność mobilizuje badacza, ale także studenta pedagogiki do zwielokrotnienia swojej aktywności poznawczej. Odkrywanie tego świata, poznawanie i rozumienie przypisywanych mu sensów i znaczeń mieści się w obszarze pedagogicznych poszukiwań, których kierunek wyznacza, m.in. obrana przeze mnie hermeneutyczna podróż (hermeneutyczna metoda wraz z odpowiadającymi jej opisowo – interpretacyjnymi analizami). Wybór takiej ścieżki badawczej jest wynikiem postawionego przeze mnie celu badania, przedmiotu i problematyki badawczej.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Monika Adamska-Staroń - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Monika Adamska-Staroń

Bibliografia

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium Sytuacji Wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Adamska-Straroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków: Impuls.

Adamska-Staroń, M., Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (s. 119-138). Kraków: Impuls.

Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcze. Warszawa: Difin

Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. E. Paczkowska-Łagowska. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Warszawa: PWN.

Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Kraków: Inter esse.

Gadamer, H.G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Warszawa: PIW.

Gadamer, H.G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia filozoficzne, 1.

Hałas, E. (1991). Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego. Lublin: KUL.

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo 69.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Impuls.

Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce.

Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Kraków: Impuls.

Krüger, H.H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.

Kwieciński, Z. (1996). Dziesięciościan edukacji. W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki (s. 31-39). Kraków: Impuls.

Łukasik, B., Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika, z. XXIV, 171-184.

Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. Przegląd Pedagogiczny, 1.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.

Melosik, Z. (2019.) Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chat.

Reut, M. (1995). Nauka, pytanie i dialog. Wstęp do analizy hermeneutycznej koncepcji uniwersalności rozumienia. ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS, No 1747, Prace pedagogiczne, CVIII, Wrocław.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa: PIW.

Rubacha, K. (2005). Budowanie teorii pedagogicznych. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 59-67). Warszawa: PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków w pedagogice. W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki (s. 13-29). Kraków: Impuls.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Semper.

Sawicki, K. (2012). Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej, Scripta Philosophica 1 Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. W: T. Kostryko (red.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka. Warszawa: Instytut Kultury.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne 1, 21-41.

Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 15-38). Warszawa: PWN.

Such J. (1975). Problemy weryfikacji wiedzy. Warszawa: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Znaniecki, F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Adamska-Staroń, M. (2024). Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...