Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Słowa kluczowe:

teoria, teorie pedagogiczne, hermeneutyka pedagogiczna, studenci

Abstrakt

Studiowanie teorii pedagogicznych. Perspektywa studentów pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie

Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań własnych, koncentrujących się wokół sensów i znaczeń nadawanych przez studentów pedagogiki UJD studiowaniu pedagogicznych teorii. Teorie (prądy, kierunki) pedagogiczne jako jeden z obszarów badań pedagogiki są dla badacza z wielu powodów interesujące. Obszar ten wyróżnia duża różnorodność, rozmaite dylematy czy kontrowersje. Różnorodność mobilizuje badacza, ale także studenta pedagogiki do zwielokrotnienia swojej aktywności poznawczej. Odkrywanie tego świata, poznawanie i rozumienie przypisywanych mu sensów i znaczeń mieści się w obszarze pedagogicznych poszukiwań, których kierunek wyznacza, m.in. obrana przeze mnie hermeneutyczna podróż (hermeneutyczna metoda wraz z odpowiadającymi jej opisowo – interpretacyjnymi analizami). Wybór takiej ścieżki badawczej jest wynikiem postawionego przeze mnie celu badania, przedmiotu i problematyki badawczej.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Monika Adamska-Staroń - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Monika Adamska-Staroń

Bibliografia

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej: Studium sytuacji wychowawczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/165637

Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., & Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji: Metaforyczne narracje. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Adamska-Staroń, M., & Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. In A. Gofron & A. Kozerska (Eds.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (pp. 119–138). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcze. Difin

Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. In J. Rutkowiak (Ed.), Odmiany myślenia o edukacji. Wydawnictwo Impuls.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. PWN.

Gadamer, H. G. (1993). Prawda i metoda. Inter esse.

Gadamer, H. G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. PIW.

Gadamer, H.-G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia Filozoficzne, (1), 21–22.

Hałas, E. (1991). Znaczenia i wartości społeczne: O socjologii Floriana Znanieckiego. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki: Od ortodoksji ku heterogeniczności. Wydawnictwo 69.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W A. Bogaj (Red.), Rozwój pedagogiki ogólnej: Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze (pp. 182–190). Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Impuls.

Krüger, H. H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. GWP.

Kwieciński, Z. (1996). Dziesięciościan edukacji. In T. Jaworska & R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki: Wybór tekstów (pp. 31–39). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, B., & Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika, 24, 171–184.

Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9–20.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls.

Melosik, Z. (2019.) Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe Chat.

Reut, M. (1995). Nauka, pytanie i dialog: Wstęp do analizy hermeneutycznej koncepcji uniwersalności rozumienia. Acta Universitatis Wratislaviensis: Prace Pedagogiczne, (1747), 108–120.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rubacha, K. (2005). Budowanie teorii pedagogicznych. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 59-67). PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków w pedagogice. In T. Jaworska, R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki (pp. 13-29). Impuls.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Semper.

Sawicki, K. (2012). Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej. Scripta Philosophica. Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL, 1, 75–91.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. In T. Kostryko (Ed.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka. Instytut Kultury.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.

Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Impuls.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Impuls.

Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne, 8(1), 21–41. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.02

Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: Podręcznik akademicki (pp. 15–38). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Such J. (1975). Problemy weryfikacji wiedzy. PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofia nauki. Wydawnictwo UAM.

Znaniecki, F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Adamska-Staroń, M. (2024). Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13), 437–453. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...