Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych

Autor
Słowa kluczowe:
komunikatory w edukacji, nowe technologie w nauczaniu, dydaktyka nowych technologii, narzędzia społecznościowe w edukacji, media w edukacji
Abstrakt

W tekście zaprezentowano fragment wyników badań jakościowych zrealizowanych w sytuacji koronawirusa COVID-19 na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Badaniem jakościowym objęto 50 studentów.  Przedmiotem przedstawionego fragmentu badań była próba określenia sposobów, w jaki studenci korzystają z narzędzi internetowych do celów związanych z nauką w czasie pandemii oraz jakie są oczekiwania studentów w zakresie wykorzystania komunikatorów internetowych w nauczaniu przez wykładowców. Badanie miało na celu diagnozę stanu edukacji zdalnej (w odniesieniu do grupy badanej studentów UMK) i na podstawie analizy danych sformułowanie zaleceń skierowanych do praktyki edukacyjnej. Uzyskane wyniki badań wskazują, że większość studentów wykorzystuje komunikatory do czynności związanych z uczeniem się, zwłaszcza pracy nad wspólnymi projektami, poszukują oni również pomocy w grupie kolegów, wykładowcy zaś rzadko dostrzegają możliwości ich zastosowań w nauczaniu.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Dorota Anna Siemieniecka - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

    Kierownik Katedry Dydaktyki i Mediów w Instytucie Pedagogiki UMK Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, przez wiele lat była członkinią zarządu Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego. Redaktor naczelna międzynarodowego czasopisma naukowego Cognitive Science - New Media – Education. Członkini sekcji pedagogiki mediów Polskiej Akademii Nauk. Jej zainteresowania naukowe, działalność badawcza i dydaktyczna koncentrują się na zagadnieniach dydaktyki, twórczości w pedagogice, twórczym nauczaniu, na zastosowaniu nowoczesnych mediów w procesie edukacji, a także na kognitywistycznych aspektach mediów w edukacji. Jest również przewodniczącą komitetu naukowego i organizacyjnego cyklu międzynarodowych konferencji poświęconych problematyce kształcenia w oparciu o nowe technologie (http://www.edukacja.torun.pl/konferencje-i-seminaria/konferencje-organizowane-przez-kdimwe/).

Bibliografia

Czarkowski J.J., Malinowski M., Strzelec M., Tanaś M. (2020) (red.), Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Warszawa: Wydawnictwo DIG).

Dąbrowski M., Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć online, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/70 Pobrane 17 lipca 2020.

NASK Raport z Badania Nastolatki 3.0 (2017), https://akademia.nask.pl/badania/RAPORT%20-%20Nastolatki%203.0%20-%20wybrane%20wyniki%20badań%20ogólnopolskich.pdf Pobrane 17 lipca 2020.

Ostrowicki M., Dydaktyka w środowisku elektronicznym 3D, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/28/id/614 Pobrane 17 lipca 2020.

Siemieniecka D., Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M. (2018). Interactive media in education. W: E.Baron-Polańczyk (red.), ICT in educational design : processes, materials, resources. Vol. 13. s.63-75. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Social Media 2019, https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku Pobrane 17 lipca 2020.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2020
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Dorota Anna Siemieniecka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Siemieniecka, D. A. (2020). Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 9, 189-205. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.12

Podobne artykuły

21-30 z 92

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.