Nowoczesne nauczanie matematyki z użyciem zadań w wersji komputerowej – prawda czy mit?
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.14Słowa kluczowe:
zadania matematyczne, nauczyciele matematyki, TI, nowoczesne nauczanieAbstrakt
W artykule przedstawiam częściowe wyniki badań, prowadzonych w ramach projektu pt. Wdrażanie uczniów w wieku 12-17 lat do rozwiązywania zadań w wersji komputerowej.
Badania pokazują, że zdecydowana większość nauczycieli, stosując na lekcjach matematyki zadania w wersji elektronicznej, tylko pozoruje nowoczesne nauczanie. W rzeczywistości prowadzą typowe, konserwatywne lekcje, na których dominuje praca frontalna i metody oparte na przekazie wiedzy. Relatywnie najczęściej na lekcjach pojawiają się zadania w formie zamkniętej, służące do kontroli wiedzy ucznia, sporadycznie zaś takie, które wymagają od ucznia eksperymentowania na ekranie komputera. Na taką sytuację wpływ ma wiele czynników, wśród których należy wymienić: poglądy nauczycieli na temat miejsca i roli środków IT w nauczaniu matematyki, niedostateczne wyposażenie szkół w komputery, tablety i smartfony, zbyt skromną ofertę zadań matematycznych w wersji eletronicznej, mających dużą wartość dydaktyczną, niewystarczające kompetencje nauczycieli, skostniały i przestarzały system egzaminów zewnętrznych, niewłaściwy system oceniania nauczycieli.
Downloads
Bibliografia
Balcer A. & Wojnarowska A. (2016). „Młodzi podłączeni i połączeni”. Internet jako cyfrowe podwórko współczesnej młodzieży. In E. Janicka-Olejnik, K. Klimek (Eds.) Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej (pp. 29-44). Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Bąk A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje. https://fdds.pl/kategoria_bazy/raporty-z-badan/
Bednarek J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: PWN.
Czajkowska, M., Grochowalska, M. & Orzechowska M. (2015). Potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/239-raport-z-badania/badania-potrzeb-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-i-nauczycieli-matematyki-w-zakresie-rozwoju-zawodowego-bpn/1241-badania-potrzeb-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-i-nauczycieli-matematyki-w-zakresie-rozwoju-zawodowego-bpn.html
Czajkowska M. (2016a). What strategies are used by middle school students while solving mathematical tasks in a digital form International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies 2016; 3 (2): 102-109.
Czajkowska M. (2016b). To what extent can a computer replace geometrical solid model manipulation? (on certain aspects of teaching spatial geometry in middle school). In. Maj-Tatsis B., Pytlak M., Swoboda E. (Eds.) Inquiry based mathematical education (pp.232-242). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Dolata R. i Sitek M. (Eds.) (2015). Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kowalik-Conder A. (2017). Rozwijanie umiejętności uczenia się z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w liceum-wyniki badań. In: Morbitzer J., Morańska D., Musiał E. (Eds.) Człowiek, media, edukacja. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Morbitzer J. (2011). Odpowiedzialność jako kategoria aksjologiczna w świecie współczesnych mediów. In: Lewowicki T. Sieminiecki B. (Eds.) Technologie edukacyjne –tradycja. Współczesność. Przewidywana przyszłość. (pp. 47-59). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Niemierko B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.
Polcyn S. (2016). Gry komputerowe – szansa czy zagrożenie? Polemika pomiędzy destruktywnym a konstruktywnym wpływem gier komputerowych na adolescentów. In E. Janicka-Olejnik, K. Klimek (Eds.) Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej. (pp. 29-44). Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Rybak A. (2011). Tradycyjne i nowoczesne środki w edukacji. In: Lewowicki T. & B. Siemieniecki Technologie edukacyjne - tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość (pp. 117-128). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wawrzak¬ Chodaczek, M. (2012): Rola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji, Chowanna 2, 237-252.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Monika Czajkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji