Modern mathematics teaching with the use of computer-based tasks - reality or myth?

Modern mathematics teaching with the use of computer-based tasks - reality or myth?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.14

Keywords:

mathematics teachers, IT, modern teaching, mathematics tasks

Abstract

In this article, I present partial results of my research, conducted as part of the project entitled Introducing students aged 12-17 to solving computer-based tasks.

Research shows that the vast majority of teachers are merely pretending to conduct modern teaching when making use of computer-based tasks during mathematics lessons. In reality, their lessons are typical and conservative, dominated by frontal work and methods based on knowledge transfer. Most often, lessons feature selected-response questions used to verify the student's knowledge, rarely implementing tasks which require the student to experiment by making use of a computer screen. This situation is caused by multiple factors, including: teachers' views on the place and role of using IT resources for teaching mathematics, insufficient number of computers, tablets, and smartphones in schools, not enough computer-based mathematical tasks with a significant didactic value, insufficient competence of teachers, outdated external exam system, incorrect teacher evaluation system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monika Czajkowska, a:1:{s:5:"pl_PL";s:34:"The Maria Grzegorzewska University";}

assistant professor at the Maria Grzegorzewska University. She was a member of several research teams, incl. PISA, TEDS-M, OBUT. Her research interests are focused on solving mathematical problems and teaching future teachers. She is the author or co-author of many scientific and didactic articles about learning process and teaching mathematics. For many years she has been cooperating with educational publishers. In 2011, she was awarded the Medal Komisji Edukacji Narodowej.

References

Balcer A. & Wojnarowska A. (2016). „Młodzi podłączeni i połączeni”. Internet jako cyfrowe podwórko współczesnej młodzieży. In E. Janicka-Olejnik, K. Klimek (Eds.) Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej (pp. 29-44). Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Bąk A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje. https://fdds.pl/kategoria_bazy/raporty-z-badan/

Bednarek J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: PWN.

Czajkowska, M., Grochowalska, M. & Orzechowska M. (2015). Potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/239-raport-z-badania/badania-potrzeb-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-i-nauczycieli-matematyki-w-zakresie-rozwoju-zawodowego-bpn/1241-badania-potrzeb-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-i-nauczycieli-matematyki-w-zakresie-rozwoju-zawodowego-bpn.html

Czajkowska M. (2016a). What strategies are used by middle school students while solving mathematical tasks in a digital form International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies 2016; 3 (2): 102-109.

Czajkowska M. (2016b). To what extent can a computer replace geometrical solid model manipulation? (on certain aspects of teaching spatial geometry in middle school). In. Maj-Tatsis B., Pytlak M., Swoboda E. (Eds.) Inquiry based mathematical education (pp.232-242). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Dolata R. i Sitek M. (Eds.) (2015). Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Kowalik-Conder A. (2017). Rozwijanie umiejętności uczenia się z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w liceum-wyniki badań. In: Morbitzer J., Morańska D., Musiał E. (Eds.) Człowiek, media, edukacja. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Morbitzer J. (2011). Odpowiedzialność jako kategoria aksjologiczna w świecie współczesnych mediów. In: Lewowicki T. Sieminiecki B. (Eds.) Technologie edukacyjne –tradycja. Współczesność. Przewidywana przyszłość. (pp. 47-59). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Niemierko B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Polcyn S. (2016). Gry komputerowe – szansa czy zagrożenie? Polemika pomiędzy destruktywnym a konstruktywnym wpływem gier komputerowych na adolescentów. In E. Janicka-Olejnik, K. Klimek (Eds.) Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej. (pp. 29-44). Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Rybak A. (2011). Tradycyjne i nowoczesne środki w edukacji. In: Lewowicki T. & B. Siemieniecki Technologie edukacyjne - tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość (pp. 117-128). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wawrzak¬ Chodaczek, M. (2012): Rola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji, Chowanna 2, 237-252.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Czajkowska, M. (2020). Modern mathematics teaching with the use of computer-based tasks - reality or myth?. The Educational Transactional Analysis, (9), 221–235. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.14

Issue

Section

On the border of fields
Loading...