Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Meandry akademickiego mistrzostwa osobistego i myślenia systemowego w refleksji pracowników uniwersytetu związanych z dydaktyką

Autor
Słowa kluczowe:
organizacja ucząca się, dydaktyka akademicka, myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste
Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja wyników badań nad refleksjami nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji związanych z dydaktyką wokół ich doświadczeń z udziału w projekcie rozwoju kompetencji pracowniczych. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o podejście teoretyczne Petera Senge’a. Wybrane założenia jego filozofii zmiany organizacyjnej i model organizacji uczącej się stanowił podstawę dla wyróżnienia kategorii badawczych. Analiza i interpretacja uzyskanego materiału badawczego pochodzącego z 14 wywiadów indywidualnych, pogłębionych o strukturze półotwartej i ich kontekstów doprowadziła do następujących wniosków: programy, które dają przestrzeń na pogłębioną refleksję nad indywidualnym i zbiorowym funkcjonowaniem zawodowym postrzegane były jako przyczyniające się do wzrostu motywacji do doskonalących zmian w umiejętnościach profesjonalnych, wzmacniające poczucie tożsamości członków organizacji oraz chęć zaangażowania w cele ogólnouczelniane.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Wioletta Dziarnowska - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

    Zajmuję się badawczo filozofią kognitywistyki  oraz umysłu, jak także adaptacją idei filozoficznych dla potrzeb rozumienia i kreowania zjawisk w dziedzinie edukacji i kształcenia. Związana byłam pierwotnie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetem Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, a od 2005 roku pracuję jako adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jestem także czynnym zawodowo coachem i tutorem akademickim, absolwentką profesjonalnych, zaawansowanych kursów certyfikacyjnych. To doświadczenie stało się podstawą zintensyfikowania moich zainteresowań badawczych wokół innowacyjnych technik edukacji i kształcenia. Mam doświadczenie w zarządzaniu procesem kształcenia w uczelni wyższej oraz projektach związanych z wdrażaniem nowatorskich metod edukacji zarówno w placówkach oświaty, jak i uczelni wyższych.

Bibliografia

Argyris, Ch. & Schon, D. A. (1995). Organizational Learning II. Pearson Education.

Emery, F. E., & Trist, E. L. (1965). The Causal Texture of Organizational Environments. Human Relations, 18(1), 21-32. https://doi.org/10.1177/001872676501800103.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change, 4th Edition. Teachers College Press.

Gibbs, G. (2011). Analyzing qualitative data. PWN.

Igoa-Iraola, E., Díez, F. & Quevedo, E. (2023). Generational change in higher education: are we losing the talent? In: F. Alcantud-Marín and co. (Eds.). Actas del XI Congreso Internacional de Psicología y Educación (pp. 2911-2922). Dykinson, S.L.

Jedlińska, R. (2021). Education and the Labor Market in the Age of Globalization. Pedagogical Studies. Social, Educational and Artistic Problems, 38, 33-54. https://doi.org/10.25951/4664.

Kubinowski, D. (2011). Qualitative Pedagogical Research: Philosophy, Methodology, Evaluation. UMCS Publishing House.

Magaldi, D. & Berler, M. (2020). Semi-structured Interviews. In: V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford. (Eds.). Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_857.

Miller, E. J. & Rice, A. K. (Eds.). (1967). Systems of Organization: The control of task and sentient boundaries , 1st ed.. Routledge.

Mirvis, P. H. (1996). Historical foundations of organizational learning. Journal of Organizational Change Management, 9(1), 13–31. https://doi.org/10.1108/09534819610107295.

Ortega-Jiménez, D., Ruisoto, P., Bretones, F. D., Ramírez, M.d.R. & Vaca Gallegos, S. (2021). Psychological (In)Flexibility Mediates the Effect of Loneliness on Psychological Stress. Evidence from a Large Sample of University Professors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 2992. https://doi.org/10.3390/ijerph18062992.

Ruslin, Mashuri, S., Sarib, M., Rasak, A., Alhabsyi & Syam, H. (2022). Semi-structured Interview: A Methodological Reflection on the Development of a Qualitative Research Instrument in Educational Studies. IOSR Journal of Research & Method in Education .12(1), 22-29. https://doi.org/10.9790/7388-1201052229.

Senge, P. M. (2012). The Fifth Discipline: Theory and Practice of the Learning Organization. Wolters Kluwer Economics.

Senge P. M., Kleiner A., Robers Ch., Ross R. B. & Smith B. J. (2013). The Fifth Discipline. Materials for the Practitioner. How to Build a Learning Organization. Economic Office of the Wolters Kluwer Group.

Szewczak R., Grela J., Bloch M. (2020). Team Coaching. Helion SA.

Cover Image
Opublikowane
08.12.2025
Oświadczenie o dostępności danych

Repozytorium danych APS w Warszawie

Dział
Na pograniczu dziedzin - raporty z badań
Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Wioletta Dziarnowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Dziarnowska, W. (2025). Meandry akademickiego mistrzostwa osobistego i myślenia systemowego w refleksji pracowników uniwersytetu związanych z dydaktyką. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 14, 309-327. https://doi.org/10.16926/eat.2025.14.17

Podobne artykuły

1-10 z 94

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.