Meandry akademickiego mistrzostwa osobistego i myślenia systemowego w refleksji pracowników uniwersytetu związanych z dydaktyką
- Autor
-
-
Wioletta Dziarnowska
-
- Słowa kluczowe:
- organizacja ucząca się, dydaktyka akademicka, myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste
- Abstrakt
-
Celem artykułu jest prezentacja wyników badań nad refleksjami nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji związanych z dydaktyką wokół ich doświadczeń z udziału w projekcie rozwoju kompetencji pracowniczych. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o podejście teoretyczne Petera Senge’a. Wybrane założenia jego filozofii zmiany organizacyjnej i model organizacji uczącej się stanowił podstawę dla wyróżnienia kategorii badawczych. Analiza i interpretacja uzyskanego materiału badawczego pochodzącego z 14 wywiadów indywidualnych, pogłębionych o strukturze półotwartej i ich kontekstów doprowadziła do następujących wniosków: programy, które dają przestrzeń na pogłębioną refleksję nad indywidualnym i zbiorowym funkcjonowaniem zawodowym postrzegane były jako przyczyniające się do wzrostu motywacji do doskonalących zmian w umiejętnościach profesjonalnych, wzmacniające poczucie tożsamości członków organizacji oraz chęć zaangażowania w cele ogólnouczelniane.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Argyris, Ch. & Schon, D. A. (1995). Organizational Learning II. Pearson Education.
Emery, F. E., & Trist, E. L. (1965). The Causal Texture of Organizational Environments. Human Relations, 18(1), 21-32. https://doi.org/10.1177/001872676501800103.
Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change, 4th Edition. Teachers College Press.
Gibbs, G. (2011). Analyzing qualitative data. PWN.
Igoa-Iraola, E., Díez, F. & Quevedo, E. (2023). Generational change in higher education: are we losing the talent? In: F. Alcantud-Marín and co. (Eds.). Actas del XI Congreso Internacional de Psicología y Educación (pp. 2911-2922). Dykinson, S.L.
Jedlińska, R. (2021). Education and the Labor Market in the Age of Globalization. Pedagogical Studies. Social, Educational and Artistic Problems, 38, 33-54. https://doi.org/10.25951/4664.
Kubinowski, D. (2011). Qualitative Pedagogical Research: Philosophy, Methodology, Evaluation. UMCS Publishing House.
Magaldi, D. & Berler, M. (2020). Semi-structured Interviews. In: V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford. (Eds.). Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_857.
Miller, E. J. & Rice, A. K. (Eds.). (1967). Systems of Organization: The control of task and sentient boundaries , 1st ed.. Routledge.
Mirvis, P. H. (1996). Historical foundations of organizational learning. Journal of Organizational Change Management, 9(1), 13–31. https://doi.org/10.1108/09534819610107295.
Ortega-Jiménez, D., Ruisoto, P., Bretones, F. D., Ramírez, M.d.R. & Vaca Gallegos, S. (2021). Psychological (In)Flexibility Mediates the Effect of Loneliness on Psychological Stress. Evidence from a Large Sample of University Professors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 2992. https://doi.org/10.3390/ijerph18062992.
Ruslin, Mashuri, S., Sarib, M., Rasak, A., Alhabsyi & Syam, H. (2022). Semi-structured Interview: A Methodological Reflection on the Development of a Qualitative Research Instrument in Educational Studies. IOSR Journal of Research & Method in Education .12(1), 22-29. https://doi.org/10.9790/7388-1201052229.
Senge, P. M. (2012). The Fifth Discipline: Theory and Practice of the Learning Organization. Wolters Kluwer Economics.
Senge P. M., Kleiner A., Robers Ch., Ross R. B. & Smith B. J. (2013). The Fifth Discipline. Materials for the Practitioner. How to Build a Learning Organization. Economic Office of the Wolters Kluwer Group.
Szewczak R., Grela J., Bloch M. (2020). Team Coaching. Helion SA.
- Pobrania
- Opublikowane
- 08.12.2025
- Oświadczenie o dostępności danych
-
Repozytorium danych APS w Warszawie
- Numer
- Nr 14 (2025)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin - raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2025 Wioletta Dziarnowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Katarzyna Adamczyk, Sztuczna inteligencja w edukacji medialnej: potencjał, wyzwania i perspektywy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Bożena Wieczorek, System automatycznej oceny jako narzędzie wspierające nauczanie programowania w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym SUT , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Dorota Gębuś, dr, Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Transakcja poznawczo-edukacyjna: ocena i mediacja możliwości poznawczych ucznia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
