Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym
- Autor
-
-
Piotr Jusik, mgr
International Community School w Londynie, Centro de Investigacion Cientifica y Cultural w San Pedro, Guatemala
-
- Słowa kluczowe:
- doradztwo psychologiczne, terapia formalna i nieformalna, role poradnicze
- Abstrakt
-
Artykuł oparty jest na teorii roli wg Schmida, która została zastosowana w celu rozróżnienia róledukacyjnych i poradniczych z perspektywy analityka transakcyjnego wspierającego osoby uczące się. Role edukacyjne rozpatrują rozwój osób uczących się jako proces nabywania umiejętności i wiedzy oparty na rozumieniu. Rolę poradniczą podkreśla natomiast rozwój osobisty wynikającyz doświadczeń relacyjnych oraz introspekcji. Ponadto, interwencje doradców psychologicznych mogą mieć charakter formalny lub nieformalny, związany z różnicami w kwestiach ról, kontraktu psychologicznego, poziomów pojemności i bezpieczeństwa emocjonalnego, a także poufności. Niniejszy artykuł przedstawia kilka użytecznych modeli z zakresu analizy transakcyjnej w kontek-ście formalnych i nieformalnych interwencji. Odpowiednie studia przypadku zostały zaprezento-wane w celu ilustracji zastosowania teorii w środowisku edukacyjnym. Według przemyśleń autora, solidne poradnictwo psychologiczne w analizie transakcyjnej wymaga świadomości składników roli psychologicznej, a także umiejętności zauważenia różnic pomiędzy rolami. Proponowane po-dejście umożliwia planowanie skutecznych interwencji, na których opiera się rozwój.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Album rodzinny a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Joanna Góźdź, mgr, Ewa Wysocka, dr hab., Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane osobowościowe korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Ledóchowski, dr, Rola sztuki programowania w kształceniu informatycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Monika Czajkowska, Nowoczesne nauczanie matematyki z użyciem zadań w wersji komputerowej – prawda czy mit? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Album rodzinny a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Tony White, Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)