Abstrakt
Celem artykułu jest rozpoznanie kontekstu filozoficznego i pedagogicznego problematyki rektyfikacji nazw w chińskiej myśli konfucjańskiej. W oparciu o badania hermeneutyczne i porównawcze autor rozstrzyga problem – jakie jest znaczenie rektyfikacji nazw dla procesu wychowania człowieka. Autor analizuje problem w oparciu o dostępne obce i polskie przekłady Dialogów Konfucjusza oraz rozpoznaje stanowiska badawcze specjalistów od filozofii dalekowschodniej, m.in. Fenga Youlana, Benjamina Schwartza i JeeLoo Liu. Pedagogiczny wymiar rektyfikacji nazw dotyczy nie tylko potrzeby uporządkowania i uściślenia znaczenia pojęć w pedagogice, ale wiąże się też z próbami wykorzystania nazw w edukacji jako narzędzia do indoktrynacji i wdrażania jej autorytarnego modelu. Ponadto stosowanie rektyfikacji nazw ma służyć podkreśleniu aksjonormatywnego charakteru wychowania, niezależnie od tego, czy ma ono charakter orientalny czy okcydentalny, starożytny czy współczesny.
Bibliografia
Dialogi konfucjańskie (tłum. K. Czyżewska-Madajewicz, M.J. Künstler, Z. Tłumski) (1976). Wrocław: Ossolineum.
Feng Youlan (2001). Krótka historia filozofii chińskiej (tłum. M. Zagrodzki). Warszawa: WN PWN.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
JeeLoo Liu (2010). Wprowadzenie do filozofii chińskiej. Od myśli starożytnej do chińskiego buddyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Konfucjusz (2008). Dialogi, Lun Yü (brak nazwiska tłum.), Warszawa: Hachette.
Konfucjusz (2018). Analekta (tłum i oprac. K. Pejda), Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Księga Mencjusza (Mengzi) (tłum. A.I. Wójcik) (2002). W: M. Kudelska (red.), Filozofia Wschodu. Wybór tekstów (s. 351–355). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nakamura, H. (2005). Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Schwartz, B.I. (2009). Starożytna myśl chińska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Słownik wyrazów obcych PWN (1980). J. Tokarski (red.). Warszawa: PWN.
Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka (s. 7–10). W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
The Analects of Confucius (tłum. B. Watson) (2007). New York: Columbia University Press.
Zieliński, P. (2015). Taoistyczne, konfucjańskie i zachodnie koncepcje pedagogiczne. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Xinzhong Yao. (2009). Konfucjanizm. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Żbikowski, T. (1988). Prawie wszystko o Tao (s. 39–47). W: W. Jaworski, M. Dziwisz (red.), Taoizm. Kraków: Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.