Abstrakt
Wychodząc od krytycznej refleksji nad tezą Sokratesa o politycznej funkcji wszelkiego wychowania, próbuję pokazać, w jaki sposób zjawisko polityczności, w jego rozumieniu przedstawianym przez H. Arendt, może zostać włączone w aktualne rozważania nad kształtowaniem podmiotu wychowania jako podmiotu zbiorowego. Pierwsza część tekstu obejmuje zagadnienie polityczności z jego konsekwencjami dla rozumienia podmiotu polityczności. W drugiej prowadzę rozważania nad wyzwaniami stojącymi przed edukacją zorientowaną na konstruowanie podmiotu polityczności.
Bibliografia
Arendt, H. (1999). O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie. A. Łagodzka, W. Madej (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2000a). Kondycja ludzka. A. Łagodzka (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2000b). Odpowiedzialność i władza sądzenia. W. Madej, M. Godyń (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2005). Polityka jako obietnica. W. Madej, M. Godyń (tłum.). Warszawa 2005.
Kristeva, J. (2007). Geniusz kobiecy: Hannah Arendt. Biografia. J. Levin (tłum). Warszawa.
Laclau, E. (2004). Emancypacje. L. Koczanowicz, Ł. Nysler, K. Liszka (tłum.). Wrocław.
Laclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej. S. Królak (tłum.). Wrocław.
Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii do pokrytycznej dekonstrukcji. Wrocław.
Mouffe, Ch. (2008). Polityczność. J. Erbel (tłum.). Warszawa.
Newman, S. (2001). From Bakunin to Lacan: Antiauthoritarianism and the Dislocation of Power. Lanham.
Rorty, R. (1993). Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.). Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa.
Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.). Edukacja – Moralność – Sfera publiczna. Lublin.
Rutkowiak, J., Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania, W: J. Rutkowiak (red.). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków.
Torfing, J. (1995). New Theories of Discourse: Laclau, Mouffe, and Žižek. Oxford – Malden.
Weber, M. (1998). Polityka jako zawód i powołanie (Wybór pism). A. Kopacki, P. Dybel (tłum.). Kraków.
Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. J. Bator, P. Dybel (tłum.). Wrocław.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.