Student personality adaptations, part II
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.02Keywords:
student, personalisty adaptationsAbstract
Three subsequent articles presented the examples of student personality adaptations. Referring to the concept of transactional analysis and knowledge on personality disorders, they presented numerous typical traits and behaviours, dominating needs and selected TA parameters, as well as offered practical advice that can help teachers and educators understand their relations with students causing trouble deriving from character problems. Moreover, the publications presented ways of compensation measures and interventions in the shape of affirmations for the prevention of manifestations of dysfunctional personality development.
Downloads
References
Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.
Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.
Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.
Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.
Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe
w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.
Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,
Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.
(6), 556-563.
Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,
I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jarosław Jagieła
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license