Adults' dreams. The first step of characterization using transactional analysis
- Authors
-
-
- Keywords:
- dreams, dream categories, happiness
- Abstract
-
The article is a report from the first stage of the research conducted by the authors and con- cerning human dreams. The aim of the study was to create a foundation for the characteristics of dreams from the point of view of perceiving the concept of passivity and activating ego states in the light of Transactional Analysis. The analyses were conducted in the qualitative paradigm, showing dream categories and presenting their dominance in particular research groups created in accordance to the participants’ sex, age, and the way of conducting the research, which is to constitute the foundation for further characteristics realised in the light of Transactional Analysis.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biographies
- References
-
Adler, A. (1986). Sens Życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Baraniak, B. (2018). Marzenia, duchowość i mistrzostwo zawodowe wpisane w dążenia człowieka – pracownika do kariery zawodowej w koncepcji Tadeusza W. Nowackiego. Humanistica, 21(2), 41–62.
Czerniawska, O. (2010). Rola marzeń w życiu ludzi starszych. Rocznik Andragogiczny, 107–113.
Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. In: B. Śliwerski (ed.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Vol. 3 (pp. 113–236). Gdańsk: GWP.
Estapé, M.R. (2020). Jak przyciągać dobre rzeczy. Warszawa: Wydawnictwo MUZA SA.
Kałużna-Wielobób, A. (2010). Marzenia kobiet w wieku średnim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kałużna-Wielobób, A. (2011). Funkcje marzeń według uczennic liceum, studentek i kobiet w wieku średnim. Rocznik komisji nauk pedagogicznych, 64, 159–174.
Łęski, Z. (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
Majewska-Kafarowska, A. (2012). Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów-konteksty, znaczenia. Edukacja Dorosłych, 1, 43–51.
Maxwell, J.C., (2014). Marzenie ma moc. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Nowacki, T. W. (2010). Świat Marzeń. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Obuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: PWN.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A., Sarnat-Ciastko, A. (2011). Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja. In: J. Jagieła (ed.), Analiza transakcyjna w edukacji (pp. 280–288). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiegom Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
- Downloads
- Published
- 2022-12-30
- Issue
- No. 11 (2022)
- Section
- Transactional analysis in education
- License
-
Copyright (c) 2022 Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, The Pandemic as an impulse for the reflections of pedagogy students – the point of view of qualitative analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Anna Pierzchała, dr, Transactional Injunctions and Counterinjunctions of the Script in the Hidden School Program , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Anna Pierzchała, Developing social skills of pre-school and early-school children on the basis of transactional analysis assumptions. The characteristics of the Little Professor University programme , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Anna Pierzchała, dr, [rec.] Barrow, G., Newton, T. (red.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Anna Pierzchała, dr, Small Professor's University - transactional analysis in kindergarten and primary school , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Family situation in childhood and adolescence and scripting in terms of transactional analysis. Research report , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)