Specyfika kontraktu trójstronnego w pracy psychoterapeutycznej z adolescentem i jego rodzicami.
- Autor
-
-
Piotr Przybylski
1. Instytut Psychologii, Uniwersytet Zielonogórski, 2. Centrum Analizy Transakcyjnej w Poznaniu
-
- Słowa kluczowe:
- kontrakt, proces kontraktowania, poziomy kontraktu, kontrakt trójstronny, psychoterapia nastolatka
- Abstrakt
-
Analiza transakcyjna wniosła niepodważalny wkład w myślenie o kontrakcie, jego formule i znaczeniu w procesie psychoterapii. W artykule przedstawiono koncepcję kontraktu i procesu kontraktowania w ujęciu analizy transakcyjnej oraz jej implikacje w obszarze praktyki psychoterapeutycznej, ze szczególnym uwzględnieniem psychoterapii indywidualnej pacjentów nastoletnich. Omówiona została klasyczna koncepcji kontraktu Erika Berne’a (1966) oraz kontraktu trójstronnego Fanity English (1975) wraz ze szczególnym uwzględnieniem analizy jawnych i ukrytych procesów prowadzących do sukcesu i porażki w terapii adolescenta z perspektywy relacyjnej analizy transakcyjnej (Hargaden, Sills, 2002). W artykule zostały opisane także specyficzne problemy na jakie może natrafić psychoterapeuta w pracy terapeutycznej z nastolatkiem i jego rodzicami z perspektywy rozwijającej się relacji trójstronnej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. Oxford U. Press.
Cardon, A., Mermet, L., Thiriet-Tailhardat, A. (1995). Les concepts clés de l’analysetransactionnelle. Paris: Ed. d'Organisation.
Cierpiałkowska, L., Frączek, A. (2017). Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej. EdukacyjnaAnalizaTransakcyjna, 6, 129–144.
English, F. (1975). The Three-Cornered Contract. Transactional Analysis Journal, 5, p. 383-384.
Frączek, A. (2020). Psychoterapia indywidualna adolescentów w analizie transakcyjnej. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkoska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia Kliniczna dzieci i młodzieży (s. 879 – 898). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Frączek, A., Smelkowska, A. (2016). Studium Analizy Transakcyjnej. Poznań. Materiały niepublikowane.
Glita, P. (2016). Pacjent młodzieżowy i jego terapeuta w kontekście rodzinnym — perspektywa psychodynamiczna. PSYCHOTERAPIA 4 (179), s. 71-86.
Grzegołowska-Klarkowska, H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Hargaden, H., Sills, C. (2002). Transactional Analysis. A Relational Perspective. London and New York: Routledgr, Taylor & Francis Group.
Holloway, M., & Holloway, H. (1973). The contract setting process (Monograph VII). W: M. M. Holloway & W. H. Holloway, The monograph series of Midwest Institute for human understanding: Numbers I–IX (pp. 34–39). Medina, OH: Midwest Institute for Human Understanding.
James, M., Jongeward, D. (1994). Narodzić się by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Pierini, A. (2014). Being a Transactional Analysis Child Therapist, Transactional Analysis Journal, 44:2, p. 103-117, DOI: 10.1177/0362153714538937
Rotondo, A. (2020) Rethinking Contracts: The Heart of Eric Berne’s Transactional Analysis, Transactional Analysis Journal, 50:3, p. 236-250, DOI: 10.1080/03621537.2020.1771032
Sills, C. (2006). Contracts and contract making. W: C., Sills, (Ed.), Contracts in counselling and psychotherapy (p. 9–26). London, England: Sage. (Original work published 1997) [Google Scholar, dostęp z dnia 12.08.2021],
Steiner, C. (1994). Scripts People Live: Transactional Analysis of Life Scripts. Grove Press.
Stewart, I., Jones, V. (1996/2016). Analiza Transakcyjna dzisiaj: nowe wprowadzenie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Terlato, V. (2017). Secret Gardens and Dusty Roads, Transactional Analysis Journal, 47:1, p. 8-18, DOI: 10.1177/0362153716676773.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2021
- Numer
- Nr 10 (2021)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Piotr Przybylski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Małgorzata Minchberg, mgr, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Beata Gumienny, Psychiatrization as a mechanism for handicapping students with intellectual disability. Psychiatrisation in education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jan Strączyński, mgr, O biedronkach, surówce i F-16, czyli almanach częstochowskiego żargonu osób z problemem bezdomności , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Tony White, Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Andrzej Bogdański, Good practices in the field of military training in the field of cybersecurity , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Wioletta Sołtysiak, Idea projektowania uniwersalnego w procesie edukacyjnym na Uniwersytecie. „Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)