O biedronkach, surówce i F-16, czyli almanach częstochowskiego żargonu osób z problemem bezdomności
- Autor
-
-
Jan Strączyński, mgr
Wydział Pedagogiczny, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- bezdomność, streetworking, żargon, komunikacja, bezdomność pozaschroniskowa
- Abstrakt
-
Podstawą w pracy streetworkera jest ciągłe budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z osobą doświadczającą bezdomności w miejscach niemieszkalnych. Pozwala to na wzrost zaufania adresata działań, a przez to na szybszy proces wychodzenia z bezdomności pozaschroniskowej. Jednym z czynników wiążących tego typu relację jest język, który – podobnie jak w innych grupach społecznych – uwypukla przynależność do danej zbiorowości, a jego znajomość przyczynia się do okazywanego wobec siebie szacunku. Bogactwo żargonu, którym posługują się częstochowscy bezdomni, stanowi codzienne wyzwanie dla streetworkerów, którzy, będąc osobami pierwszego kontaktu w systemie pomocy społecznej, dążą do przekroczenia barier związanych z językiem, aby w wyniku współtworzonego z klientem planu pomocowego przyczynić się do powrotu osób bezdomnych do społeczeństwa.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Karol Motyl, mgr, Rytuał – od antropologii kulturowej do analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Dorota Gębuś, dr, Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Dorota Gębuś, dr, Nakazy i zakazy rodzicielskie a kreatywność jednostki. Źródła inhibitorów twórczości w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Ewa Wilczewska, Feedback jako edukacyjne narzędzie zaspokajania potrzeb i obszar wymiany znaków rozpoznania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Piotr Toczyski, Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.