Praca nad skryptem somatycznym za pomocą ulubionej dziecięcej bajki
- Autor
-
-
Kateryna Bulhakova
-
Zarina Sevalneva
-
- Słowa kluczowe:
- skrypt życiowy, skrypt somatyczny, ulubiona bajka dzieciństwa
- Abstrakt
-
Pierwsze reakcje dziecka na otaczający świat – jak twierdził Eric Berne – mają charakter ciele-sny. Jeśli świat jest przyjazny, matka odpowiada na naturalne potrzeby dziecka, dostarczając mu miłości i akceptacji – ciało reaguje w sposób odprężony i rozwija się zdrowo oraz normalnie. Na-tomiast gdy sytuacja jest niekorzystna, matka jest odpychająca i rozdrażniona, wysyła mu w ten sposób szereg komunikatów, np. nie istniej, nie bądź sobą, nie bądź blisko itd. Powstają w ten spo-sób obrony, blokady, napięcia i nieproporcjonalności wyrażające się w ciele. Wspomniane przed-werbalne reakcje cielesne tworzą destrukcyjny protokół skryptowy, który tworzy się w czasie pierwszych lat życia dziecka.
W późniejszych latach, zgodnie z nową, powstającą wizją świata, ten ukryty poziom somatycz-nej organizacji ciała dziecka zostaje uzupełniony oraz wzbogacony poprzez system poznawczy znaków czy postaci zawartych w bajkach lub opowieściach, które dodane zostają do wczesnych decyzji podjętych przez Małego Profesora. Stąd też przy pomocy baśni i zawartych w nich obra-zów oraz metafor mamy w pracy terapeutycznej okazję przeniknąć do głębszych struktur psy-chicznych i dokonać ewentualnie ich modyfikacji. Ważne jest tu odnalezienie mitu lub bajki, która odzwierciedli wzorce scenariusza skryptowego.
Autorki podkreślają, że praca terapeutyczna nad skryptem somatycznym jest zawsze niezwykletrudna, gdyż dotyczy bardzo wczesnego etapu życia klienta. Są przekonane, że identyfikacja z nie-ożywionym obrazem lub symbolem zawartym w ukochanej przez dziecko opowieści przyczynia się do regresji do okresu przedwerbalnego. Praca terapeutyczna przedstawiona jest jako kilkueta-powy proces identyfikacji z obrazami i symbolami zawartymi w ulubionej dziecięcej bajce. Na przykładzie terapii kilku osób autorki ukazują proces redecyzji skryptowej i uwolnienie blokad,obron i napięć ujawniających się w ciele.
W zaprezentowanym podsumowaniu i wnioskach autorki podkreślają, iż zaprezentowana me-toda pozwala na spotkanie z powstałym na wczesnym etapie życia negatywnym, pierwotnymschematem protokołu skryptowego stworzonego przez zakazy i decyzje. Identyfikacja z martwymprzedmiotem lub obrazem zawartym w baśni wskazuje wyraźnie na napięcia i blokady ujawniają- ce się w ciele. Wykorzystanie w końcowym etapie pracy terapeutycznej perspektywy Dorosłego umożliwia przeciwstawienie się zaistniałemu impasowi oraz pozwala na uwolnienie zablokowanej energii i przyjęcie nowej perspektywy życiowej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Pobrania
- Opublikowane
- 20.12.2015
- Numer
- Nr 4 (2015)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Katarzyna Nowak, DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Album rodzinny a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Album rodzinny a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Anna Pierzchała, dr, Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Paulina Piasecka, mgr, Sierpień w hrabstwie Osage – analiza filmu z uwzględnieniem kategorii skryptu życiowego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Szkoła oczami polskich siódmoklasistów w kontekście ich pozycji życiowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Sławomir Kania, Kształtowanie skryptu w kulturze szkoły jako zapobieganie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - w kierunku profilaktyki pozytywnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kateryna Bulhakova, Jak zachować poczucie własnej wartości i saldo wewnętrzne w transakcjach dyskontowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)