Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej.
- Autor
-
-
Sylwia Galanciak
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej -
Marek Siwicki
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
- Słowa kluczowe:
- Pandemia, COVID-19, lockout, refleksyjność, relacje społeczne, rodzina
- Abstrakt
-
Artykuł stanowi prezentację częściowych rezultatów badań jakościowych dotyczących opinii studentów pedagogiki na temat sytuacji psychologiczno-społecznej, w jakiej znaleźli się ludzie w czasie pandemii COVID-19. Konieczność ograniczenia transmisji wirusa zamknęła w domach całe społeczeństwa, ograniczyła mobilność i kontakty międzyludzkie, zatrzymała świat w miejscu. Dla wielu stała się także inspiracją do refleksji na temat obowiązującej hierarchii wartości. Badaniem objęto 36 studentów pedagogiki z Akademii Pedagogiki Specjalnej w dwóch grupach wiekowych – zaczynających studia i zbliżających się do ich końca. Poproszono ich o przygotowanie krótkich esejów gromadzących refleksje z czasu pierwszej fazy pandemii. Zgromadzone teksty poddano analizie zgodnej z metodologią teorii ugruntowanej w badaniu. Pozwoliło to na wyłonienie w wypowiedziach studentów 4 kluczowych kategorii, a następnie na wskazanie różnic pomiędzy grupami w podejściu do poruszanych kwestii. Młodsi badani wykazywali większą koncentrację na perspektywie osobistej, a ich wypowiedzi cechowała większa emocjonalność i optymizm. Starsi, bardziej zdystansowani wobec rzeczywistości, poddawali ją częściej gorzkiej refleksji ukierunkowanej na kwestie polityki społecznej, konsumpcjonizmu i egoizmu współczesnych społeczeństw, częściej traktując kwestię pandemii nie jako cel sam w sobie, ale jako punkt wyjścia dla szerszej krytyki społecznej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Chudy, W. (2006). Refleksja. W: Pilch, T. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaniasty, K., Norris, F. (2008). Longitudinal linkages between perceived social support and psychological distress: A test of Sequential Model of social causation and social selection. Journal of Traumatic Stress, Vol. 21, No. 3, pp. 274–281.
Kaniasty, K., Norris, F. H. (2004). Wzlot i upadek utopii: Mobilizacja ideterioracja wsparcia społecznego w sytuacjach klęsk żywiołowych. W: H. Sęk & R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne –stres –zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konecki, K. (2018). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, October 2001, 9 (5). Lincoln: NCB University Press.
Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Znak.
Tchorzewski, de, A. M. (2016). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2021 Sylwia Galanciak, Marek Siwicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, [rec.] Justyna Kramarczyk. Życie we własnym rytmie. Socjologiczne studium slow life w dobie społecznego przyspieszenia. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS. Kraków 2018, ss. 239 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Daniel Kukla, Mirosław Mielczarek, Podejście studentów pedagogiki do konstruowania własnej kariery zawodowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak, Problematic internet use and young adult mental health , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)