Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki
Implications of the studies of educational passivity for the theory and practice of transactional analysis
- Autor
-
-
Piotr Jusik
Centro de Investigacion Cientifica y Cultural, San Pedro, Guatemala
-
- Słowa kluczowe:
- pasywność, edukacyjna analiza transakcyjna, badania stosowane
- Abstrakt
-
Artykuł stanowi przegląd „Pasywności w szkole” Pierzchały (2013) pod kątem implikacji dla teorii i praktyki analizy transakcyjnej. Podsumowano główne ustalenia projektu badawczego i porównano je z innymi badaniami dotyczącymi pasywności. Wkład Pierzchały do teorii polega na dostarczeniu bazy dowodowej dla koncepcji zachowań pasywnych poprzez integrację jakościowych i ilościowych metod badawczych. Praktyczne implikacje podkreślają konieczność konfrontacji z pasywnością zarówno nauczycieli, jak i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nadadaptacji, która jest wzmacniana systemowo. Odpowiednie krótkie studia przypadków pokazują, jak dyskusje teoretyczne można przełożyć na praktykę edukacyjną
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Babcock, D. (1975). Teaching Caregivers to Win. Transactional Analysis Jour- nal, 5 (4), 392–395.
Barrow, G. (2009). Teaching, Learning, Schooling, and Script. Transactional Analysis Journal, 39 (4), 298–304.
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. New York, NY: Grove Press. Berne, E. (1970). Sex in human loving. New York: Simon & Schuster.
Berne, E. (1971). A layman’s guide to psychiatry and psychoanalysis. Harmond-sworth, England: Penguin Books. (Original work published 1957).
Campos, L. (1975). Institutional Discount Structures. Transactional Analysis Journal, 5 (1), 60–61.
Edwards, S. (1979). Hyperactivity as Passive Behavior. Transactional Analysis Journal, 9 (1), 60–62.
Erskine, R.E. (1982). Transactional analysis and family therapy. In: A. Home & M. Ohlson (eds.), Family counseling and therapy (pp. 245–275). Itasca, IL: F.E. Peacock.
Fine, M. (1975). The personal orientation scale for teachers. Kansas: Lawrence. Fine, M., Covell, G., Tracy D. & B. (1978). The Effects of TA Training on Teacher Attitudes and Behavior. Transactional Analysis Journal, 8 (3), 236–239. Garcia, F. (1982). Reactivity. Transactional Analysis Journal, 12 (2), 123–126. Hart E. Wayne (1976). Symbiotic Invitations. Transactional Analysis Journal, 6 (3), 253–254.
Hoy, W., Blankenship, J. (1972). A comparison of the ideological orientations and personality characteristics of teacher acceptors and rejectors of BSCS biology. Science Education, 56, 71–77.
Jusik, P. (2017). Formal and Informal Use of TA Counselling in Education. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 67–85.
Mellor, K., Schiff, E. (1975). Discounting. Transactional Analysis Journal, 5 (3), 295–302.
Montuschi, F. (1984). Teacher’s Scripts and In-Service Training Programs. Tran- sactional Analysis Journal, 14 (1), 29–31.
Naughton, M., Tudor, K. (2006). Being White. Transactional Analysis Journal, 36 (2), 159–171.
Pickett, L. (1986). The Integrative Classroom. Transactional Analysis Journal, 16 (4), 241–246.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole: Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wyd. Akademii im. J. Długosza w Czę- stochowie.
Schiff, A., Schiff, J. (1971). Passivity. Transactional Analysis Journal, 1 (1), 71– 78.
Schiff, J., Schiff, A. (1975). Frames of Reference. Transactional Analysis Jour- nal, 5 (3), 290–294.
Schlegel, L. (1998). What is Transactional Analysis? Transactional Analysis Jo- urnal, 28 (4), 269–287.
Schmid, B. (1994). Transactional analysis and social roles. In: G. Mohr & T. Ste- inert (eds.), Growth and change for organizations: Transactional analysis new developments 1995–2006 (pp. 32–61). Pleasanton, CA: International Transactional Analysis Association.
Schmid, B. (2008). The Role Concept of Transactional Analysis and other Approaches to Personality, Encounter, and Cocreativity for All Professional Fields. Transactional Analysis Journal, 38 (1), 17–30.
School climate profile. Engelwood, Colorado, CFK, Lt., 1973.
Zerin, E., Zerin, M., Cuiran, Z. (1997). A Comparative Study of Chinese and American High School Students’ Responses to Stress under Pressure. Transactional Analysis Journal, 27 (4), 241–255.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2020 Piotr Jusik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Lidia Cierpiałkowska, Prof. zw. dr hab., Anna Frączek, mgr, Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Paulina Ratajczak, Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Krystyna Moczia, Marta Niemiec, Sam na sam pandemią. Utrzymanie status quo wśród podopiecznych MOPS prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Student personality adaptations, part II , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Marta Ewa Niemiec, Determinants of functional diagnosis and strategies of work in school relations with students with diverse educational needs - in the opinions of teachers and students of special education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Dydaktyczny wymiar badań elektroencefalograficznych w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Jusik, mgr, Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)