Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym
- Autor
-
-
Piotr Jusik, mgr
International Community School w Londynie, Centro de Investigacion Cientifica y Cultural w San Pedro, Guatemala
-
- Słowa kluczowe:
- doradztwo psychologiczne, terapia formalna i nieformalna, role poradnicze
- Abstrakt
-
Artykuł oparty jest na teorii roli wg Schmida, która została zastosowana w celu rozróżnienia róledukacyjnych i poradniczych z perspektywy analityka transakcyjnego wspierającego osoby uczące się. Role edukacyjne rozpatrują rozwój osób uczących się jako proces nabywania umiejętności i wiedzy oparty na rozumieniu. Rolę poradniczą podkreśla natomiast rozwój osobisty wynikającyz doświadczeń relacyjnych oraz introspekcji. Ponadto, interwencje doradców psychologicznych mogą mieć charakter formalny lub nieformalny, związany z różnicami w kwestiach ról, kontraktu psychologicznego, poziomów pojemności i bezpieczeństwa emocjonalnego, a także poufności. Niniejszy artykuł przedstawia kilka użytecznych modeli z zakresu analizy transakcyjnej w kontek-ście formalnych i nieformalnych interwencji. Odpowiednie studia przypadku zostały zaprezento-wane w celu ilustracji zastosowania teorii w środowisku edukacyjnym. Według przemyśleń autora, solidne poradnictwo psychologiczne w analizie transakcyjnej wymaga świadomości składników roli psychologicznej, a także umiejętności zauważenia różnic pomiędzy rolami. Proponowane po-dejście umożliwia planowanie skutecznych interwencji, na których opiera się rozwój.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Stany Ja diagnosty edukacyjnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Agnieszka Mokrzycka, mgr, Zabawa jako dodatkowa kategoria strukturalizacji czasu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Bożena Uścińska, mgr, Nauczycielskie okopy Świętej Trójcy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Dorota Gębuś, dr, Nakazy i zakazy rodzicielskie a kreatywność jednostki. Źródła inhibitorów twórczości w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Sławomir Kania, mgr, Analiza transakcyjna w budowaniu klimatu szkoły – w poszukiwaniu pozytywnej profilaktyki zachowań ryzykownych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Włodzimierz Świątek, dr, Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Małgorzata Biszczuk, mgr, Projekt STEM dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych – innowacja pedagogiczna z nowymi technologiami w szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)