The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis

The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.06

Keywords:

Educational Transactional Analysis, Big Data, new media

Abstract

The 21st century is the time of dynamic technological progress. This phenomenon has a direct impact on educational processes – both at the level of needs and possibilities. And in this context, it is worth taking a closer look at what Transactional Analysis and Big Data technology possibilities can offer in this area. As D. Pankowska writes, ”Educational Transactional Analysis applies the assumptions of Transactional Analysis with reference to educational goals, conditions of its efficacy, methods of didactic and educational work, attitude to problems” (Pankowska, 212, p. 23). Additionally, it is enjoying more and more interest. However, to make certain actions really efficient, it is necessary to diagnose educational reality in a detailed and multilayered way. Big Data analytics might prove useful in this task as “it allows for taking decisions on the basis of the data that have not beena vailable or useless before. Thanks to advanced analytical techniques, […] one can analyse data sources not used before, independently or together with existing and traditionally available information” (Tanaś, 2019, p. 13).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zbigniew Łęski, Jan Dlugosz University in Czestochowa

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z technologią kształcenia oraz edukacją medialną. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej.

References

Andrejevic, M. (2014). The Big Data Divide. International Journal of Communication, 8, 1683–1689.

Gogołek, W. (2015). Big Data. Sieciowe źródło informacji dla edukacji. In: M. Tanaś, S. Galanciak (ed.), Cyberprzestrzeń człowiek edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (pp. 97–103). Kraków: Impuls.

Łęski, Z. (2018). Nowa rzeczywistość – stara szkoła. Nieformalne aspekty szkolnej cyberprzestrzeni. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 574(9), 23–29. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0012.8072.

Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pankowska, D. (2012). Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 1, 13–30.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.

Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin.

Tanaś, M. (2019). Big Data – Informatyka w metodologii nauk pedagogicznych. In: M. Tanaś, M. Kamola, R. Lange, M. Fila (eds.), Big Data w edukacji. CONTENT 1.0 – prototyp aplikacji do analizy treści Internetu (pp. 9–24). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

Wieczorek, Z. (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 133–159. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.09.

Downloads

Published

2019-12-31

How to Cite

Łęski, Z. (2019). The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis. The Educational Transactional Analysis, (8), 81–88. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.06

Issue

Section

Transactional Analysis in Other Fields
Loading...