CHILD and ADULT in a relationship – about development and EGO states
- Authors
-
-
- Keywords:
- EGO, development, relationship, psychoanalysis, psychodynamic theories
- Abstract
-
The article is a review of the theories connected with psychoanalysis concerning the development of EGO in the internal psychological and relational aspects. The main concepts are presented - from classical Z. Freud to the modern thought of ISTDP. The importance of early childhood experiences for the functioning of EGO in adulthood was shown. The complexity of the problem is shown due to the internalized objects in the EGO-structure or the presence of Child-Parent-Adult states in it. The discussed theories indicate how much knowledge about the states, structure and process of development, including in relation to EGO from childhood to adulthood, was evaluated.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Berne, E. (1998). „Dzień dobry”... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Drozdowski P., Kokoszka A. (1993). Podstawowe pojęcia psychoanalizy. W: P. Drozdowski, A. Kokoszka (red.), Wprowadzenie do psychoterapii (s. 63–72). Kraków: Akademia Medyczna im. M. Kopernika.
Gabbard, G.O. (2015). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Frederickson, J. (2014). Współtworzenie zmiany. Skuteczne techniki terapii dynamicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Freud, S. (2007). Technika terapii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2012). Życie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2013a). Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Freud, S. (2013b). Kultura jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo KR. Hall, C.S, Campbell, J.B., Lindzey G. (2006). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Have-de Labije ten, J., Neborsky, R.J. (2017). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna dla praktyków. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Jagieła, J. (2012). Edukacyjna Analiza Transakcyjna w kilku odsłonach. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Jankowska, M. (2015). Przywiązanie w okresie wczesnego dzieciństwa jako prototyp relacji człowieka dorosłego. Kwartalnik Naukowy, 3(23), 33–46.
Johnson, S.M. (1998). Style charakteru. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Karpowicz, P. (2007). Terapia wewnętrznego dziecka. Leczenie zranionej duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Kendall, P.C. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kuligowska, A., Jarząbek, G. (2006). Miejsce seksualności dziecięcej w teorii osobowości Zygmunta Freuda. Nowiny Lekarskie, 75 (4), 399–403.
Mc Kay, M., Davis, M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Miller, A. (1995). Dramat udanego dziecka. Studia nad powrotem do prawdziwego JA. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Wydawnictwo IPiN.
Nowak, M., Gawęda, A., Janas-Kozik, M. (2010). Fizjologiczny rozwój psycho- seksualny dzieci i młodzieży. Seksuologia Polska, 8 (2), 64–70.
Oleś, P. (2004). Rozwój osobowości. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T. 3. (s. 131–177). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Pasikowski, S. (2006). Przywiązanie – łączące ogniwo w rozważaniach nad funk- cjonowaniem człowieka. Edukacja, 4, 5–16.
Piaget, J., Inhelder, B. (1993). Psychologia dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Plopa, M. (2008). Kwestionariusz stylów przywiązaniowych KSP. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & It.
Popek, L. (2014). Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 47–58). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Schier K. (2008). Johna Bowlby’ego teoria przywiązania i psychoanaliza. W: B. Józefik, G. Iniewicz, Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki kli- nicznej (s. 35–45). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Selva, P.C.D. (2013). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Sokolik, Z. (2005). Psychoanaliza. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. (s. 31–132). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Tryjarska, B. (2006). Psychoanalityczna terapia rodzin. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka (s. 77–86). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
- Downloads
- Published
- 2019-12-31
- Issue
- No. 8 (2019)
- Section
- Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas
- License
-
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Piotr Jusik, mgr, Formal and Informal Use of TA Counselling in Education , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Trudi Newton, From Transactional Analysis in education to Educational Transactional Analysis: a personal encounter , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Monika Adamska-Staroń, Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Piotr Jusik, mgr, Strokes, games and learning in groups , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – an effective tool supporting education , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Agnieszka Iwanicka, Social media and influencers in the lives of teenagers , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski, Games and the teacher-headmaster relationship , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Grażyna Cęcelek, Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Amanda Lacy, Integrating TA concepts into team meetings through micro-learning approaches , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Resilience levels of paupils participating in the pilot of the prevention programme "SPARK Resilience" (ISKRA Odporności) , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Katarzyna Nowak, Existential attitudes of academic youth in a post-pandemic digital society , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)