Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Games and the teacher-headmaster relationship

Authors
Keywords:
transactional analysis, games, school, teacher, headmaster
Abstract

The article describes several of these transactional analysis games which may occur in the relationship between the teacher and the school headmaster. Despite giving these games new names corresponding to the school environment, they partially refer to games that have been widely described in the literature. To make the article understandable to readers unfamiliar with the theory of transactional analysis too, theoretical concepts which are necessary to understand and analyze the presented examples were introduced. This specifics of school functioning as a workplace was discussed, which is reflected in the forms of games occurring in the school environment. Five example games were presented and two hypothetical situations in which the games occurred were analyzed in detail. The final reflections were enriched with conclusions on the consequences of games occurring in the headmaster-teacher relationships, and with a discussion on ways to exit games and reduce their negative repercussions.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Agata Szekiełda, Adam Mickiewicz University in Poznan, Poland

    Mgr Agata Szekiełda, psycholog, matematyk, doktorantka na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM w Poznaniu. Psychoterapeutka, w trakcie procesu szkolenia w nurcie analizy transakcyjnej. Zainteresowania naukowe: związki psychiki i ciała (psychosomatyka, zaburzenia somatoformiczne, zaburzenia odżywiania), trauma relacyjna, zaburzenia osobowości.

  2. Bartłomiej Przybylski, Adam Mickiewicz University in Poznan, Poland

    dr Bartłomiej Przybylski, matematyk, informatyk, adiunkt na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu. Poza studiami kierunkowymi, ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania (MBA). Nauczyciel szkolny i akademicki, posiadający doświadczenie w nauczaniu przedmiotów matematycznych i informatycznych. Jego zainteresowania obejmują również teorię analizy transakcyjnej ze szczególnym uwzględnieniem relacji w przedsiębiorstwach.

References

Berne, E. (2019). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Berne, E. (2017). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydanie V. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Cierpiałkowska, L., Nowicka-Gawęcka, H. (2005). Wybrane zagadnienia z analizy transakcyjnej. Gestalt 62(1), 5–29.

Harwas-Napierała, B. (2005). Etyczne aspekty manipulacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 18, 247–259.

Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

Karpman, S.B. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin 7(26), 39–43.

Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Cover Image
Downloads
Published
2019-12-31
Section
Transactional analysis in education
License

Copyright (c) 2019 Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AUTHOR'S STATEMENT

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Szekiełda, A., & Przybylski, B. (2019). Games and the teacher-headmaster relationship. The Educational Transactional Analysis, 8, 31-43. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.02

Similar Articles

1-10 of 123

You may also start an advanced similarity search for this article.