Shaping The Script In The School's Culture As Preventing Risk Behaviors Of Children And Adolescents - Towards Positive Prevention
- Authors
-
-
Sławomir Kania
Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych
-
- Keywords:
- school culture, script, positive prevention
- Abstract
-
The main aim of the article is to present of the school culture and its importance to the effectiveness of preventive interventions at school. I refer in my thinking to the assumptions of positive prophylaxis, opposed to negative prophylaxis. It also draws attention to the possible consequences of accepted teacher protection beliefs on student behavior and prevention activities at school. The article is completed by postulates, dedicated in particular to organizations supporting schools in the relation of prevention activities
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Augustyniak, E. (2016). Dziecko w kulturze szkoły. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 12, 45–52.
Aveyard, P., Markham, W., Lancashire, E., Bullock, A., Macarthur, C., Cheng, K.K., Daniels, H. (2004). The influence of school culture on smoking among pupils. Social Science & Medicine, 58(9), 1767–1780, http://dx.doi.org/ 10.1016/S0277-9536(03)00396-4.
Bailey, J.A. (2009). Addressing common risk and protective factors can prevent a wide range of adolescent risk behaviors. Journal of Adolescent Health, 45(2), 107–108.
Bonell, C., Jamal, F., Harden, A., Wells, H., Parry, W., Fletcher, A. (2013). Sys- tematic review of the effects of schools and school environment interventions on health: evidence mapping and synthesis. Southampton: NIHR Journals Library.
Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowy- miarowości. Pedagogika Społeczna, XIV, 3(57), 77–87.
Davydov, D.M., Stewart, R., Ritchie, K., Chaudieu, I. (2010). Resilience and mental health. Clinical Psychology Review, 30(5), 479–495.
Dudzikowa, M., Jaskulska, S. (2016). Wprowadzenie do serii „Kultura szkoły”. W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza Szkoła w metaforze militarnej Co w zamian? (s. 9–11), Warszawa: Wolters Kluwer.
Dusza, B., (2018). Indywidualne teorie nauczycieli jako element kultury szkoły. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(24), 248–252, http://dx.doi.org/ 10.15584/eti.2018.2.34.
Dzielska, A, Kowalewska, A. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu. BAS Studies, 2, 139–168.
Eriksson, M., Lindström, B., Lilja, J. (2007). A sense of coherence and health. Salutogenesis in a societal context: Aland a special case? Journal of Epidemiology and Community Health, 61, 684–688.
Fan, W., Williams, C.M., Corkin, D.M. (2011). A Multilevel Analysis of Student Perceptions of School Climate: The Effect of Social and Academic Risk Factors. Psychology in the Schools, 48(6), 632–647, https://doi.org/10.1002/pits.20579.
Göransson, K., Malmqvist, J., Nilholm, C. (2013). Local school ideologies and inclusion: the case of Swedish independent schools. European Journal of Special Needs Education, 28(1), 49–63, https://doi.org/10.1080/08856257. 2012.743730.
Grzelak, S. (red.) (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów mło- dzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Warszawa: Wydawnictwo ORE.
Hull, J.G., Van Treuren, R.R., Virnelli, S. (1987). Hardiness and health: A critique and alternative approach. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 518–530, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.518.
Jagieła, J. (2007a). Narcystyczna szkoła, O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Rubikon.
Jagieła, J. (2007b). Znaczenie skryptu (life-script) jako nieświadomego przekazu międzygeneracyjnego w kształtowaniu się tożsamości jednostki. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.),Wielokulturowość w przestrzeni edukacyjnej (s. 365–374). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza.
Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
Jessor, R., Donovan J., Costa, F. (1991). Beyond Adolescence: Problem Behav- iour and Young Adult Development, Cambridge.
Kania, S. (2016a). Teoretyczne podstawy profilaktyki pozytywnej. W: W. Ducz- mal, J. Tey, Ł. Fiebich (red.), Edukacja na rozdrożu: Cz.1. Nauczyciel – Uczeń – Edukacja (s. 324–335). Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.
Kania, S. (2016b). Znaczenie kultury szkoły w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży – w kierunku profilaktyki pozytywnej. W: W. Duczmal, J. Tey, Ł. Fiebich (red.), Edukacja na rozdrożu: Cz. 1. Nauczyciel – Uczeń – Edukacja (s. 124–134). Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.
Kania, S. (2017a). Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych. Ogrody Nauk i Sztuk, 6, 255–262, http://dx.doi.org/10.15503/onis2016.255.262.
Kania, S. (2017b). Miejsce zachowań prospołecznych w profilaktyce pedagogicznej. Ogrody Nauk i Sztuk, 7, 92–101, http://dx.doi.org/10.15503/onis2017.92.101.
Kania, S. (2018). Ewolucja poziomów profilaktyki zachowań ryzykownych – stan i kierunki rozwoju w perspektywie profilaktyki pozytywnej. Ogrody Nauk i Sztuk, 8, 468–475, https://doi.org/10.15503/onis.v8i8.351.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Lemańska-Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Markham, W., Young, R., Sweeting, H., West, P., Aveyard, P. (2012). Does school ethos explain the relationship between value-added education and teenage substance use? A cohort study. Social Science & Medicine, 75, 69– 76, http://dx.doi.org/10.1016/j.socscimed.2012.02.045.
Michel, M. (2013). Profilaktyka zachowań ryzykownych w działalności edukacyjnej szkoły. Aspekty teoretyczne i praktyczne – know how profilaktyki szkolnej. W: A. Szecówka, B. Ogonowski (red.), Profilaktyka zachowań de- wiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław: Wydawnictwo Atla 2.
Miłkowska, G. (2010). Działania profilaktyczne w pracy szkoły. W: I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły : wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły (s. 227–247). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Okulicz-Kozaryn, K. (2013). Klimat i kultura szkoły a zachowania problemowe uczniów, Studia Edukacyjne, 29, 81–100.
Ostaszewski, K. (2014). Kultura szkoły a zachowania ryzykowne uczniów. Edu- kacja, 1(126), 14–24.
Pająk, J. (1996). Kultura organizacyjna w świecie: Teoria, praktyka, stymulacja. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Schulz, R. (1993). Szkoła jako organizacja. Toruń: Wydawnictwo UMK. Seedhom, AE. (2017). Health Risk Behaviors among School Adolescents; Types, Frequency and Predictors, Minia, Egypt. SM J Public Health Epidemiol, 3(1), 1036.
Toumbourou, J. (2016). Prevention of Adolescent Risk Behavior and Promotion of Positive Youth Development. W: M. Israelashvili, J. Romano (red.), The Cambridge Handbook of International Prevention Science (s. 432–455). Cambridge: Cambridge University Press.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły: O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. War- szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turan, S., Bektas, F. (2013). The relationship between school culture and leader- ship practices. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 52, 155–168.
- Downloads
- Published
- 2019-12-31
- Issue
- No. 8 (2019)
- Section
- Transactional analysis in education
- License
-
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Pierzchała, dr, Transactional Injunctions and Counterinjunctions of the Script in the Hidden School Program , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Resilience levels of paupils participating in the pilot of the prevention programme "SPARK Resilience" (ISKRA Odporności) , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Monika Cyrwus, mgr, Gry małżeńskie jako szczególny rodzaj gier interpersonalnych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Bożena Uścińska, mgr, Nauczycielskie okopy Świętej Trójcy , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski, Games and the teacher-headmaster relationship , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Elżbieta Jasnosik, Prophylaxis of suicidal behavior in conditions of penitentiary isolation from the perspective of Transactional Analysis. , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sławomir Kania, mgr, The role of transactional analysis in creating school climate – in search of positive prevention of risky behaviours , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Sławomir Kania, The effectiveness of social competence training in the prevention of aggressive behaviour of children – a review of the literature. Opportunities, limitations and new research perspectives , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Sławomir Kania, mgr, The role of transactional analysis in creating school climate – in search of positive prevention of risky behaviours , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)